Bizi takip edin
|
EN

SBM 202 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Tıbbın Bilimsel Temelleri IV
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
SBM 202
Bahar
16
4
18
18

Dersin Amacı Bu derste; farmakoloji, tıbbi mikrobiyoloji, immünoloji, temel patoloji ve epidemiyoloji ile ilgili konular tartışılacaktır. Bu ders hastalıkların patofizyolojik mekanizmalarının, tanı ve tedavisinin öğrenileceği patolojik evreye temel oluşturmayı amaçlamaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • İlaç geliştirme aşamalarını ve özelliklerini, ilaçların sınıflandırılması, ilaç ve vücut etkileşimini ve bu etkileşimi değiştiren faktörleri açıklayabilecektir.
  • Enfeksiyöz hastalıkların başlıca belirleyicilerini, "enfeksiyon zincirindeki" bağlantıları ve bağlantıları koparmak için doğru tanı, tedavi ve uygun enfeksiyon kontrol önlemlerinin rolünü tanımlayabilecektir.
  • Tıbbi açıdan önemli patojenlerin temel mikrobiyolojik özelliklerini tanımlayabilecektir.
  • Organizmayı enfeksiyonlardan veya kanserden koruyan doğuştan gelen ve adaptif immun yanıtın moleküler ve hücresel bileşenlerini ve yollarını açıklayabilecektir.
  • Reversibl ve irreversibl hücre hasarı ve hücresel adaptasyonun nedenlerini ve mekanizmalarını açıklayabilecektir.
  • Enflamasyon mekanizmalarını, türlerini ve ilişkili morfolojik özellikleri tanımlayabilecektir.
  • Doku onarım mekanizmalarını, doku onarımını etkileyen faktörleri, birincil ve ikincil yara iyileşmesi arasındaki farkları tanımlayabilecektir.
  • Hemodinamik bozukluklar, trombüs, emboli, enfarktüs mekanizmalarını ve morfolojik özelliklerini açıklayabilecektir.
  • Şok tiplerini, patogenezini, morfolojik ve klinik özelliklerini tanımlayabilecektir.
  • Normal bir hücrenin malign forma dönüşümünün altında yatan temel süreçleri ve malign dönüşümün hücresel ve organizma düzeyindeki sonuçlarını açıklayabilecektir.
  • Tümörlerin temel terimlerini, morfolojik özelliklerini, derecelendirmesini ve evrelendirmesini, tümör tanı ve tedavisinin ilkelerini tanımlayabilecektir.
  • Görüntüleme ve klinik laboratuvar yöntemlerinin temel ilkelerini ve bunların klinik uygulamalarını açıklayabilecektir.
  • Çocukluktan yaşamın sonuna kadar sağlıklı yaşamın farklı evrelerinin özelliklerini, yaşam döngüsü ile ilgili sağlık risklerini ve önleyici tedbirleri tanımlayabilecektir.
  • Epidemiyoloji ve biyoistatistikteki temel kavramların sağlık sorunları için nedensel faktörlere nasıl uygulandığını açıklayabilecektir.
  • Kendi refleksiyon, öz-değerlendirme ve geri bildirim alma/verme becerilerini değerlendirir, güçlü ve zayıf yönlerini tanımlar, geliştirilmesi gereken yönleri için bir gelişim planı oluşturur ve portfolyo kanıtlarını bir dosya halinde sunar.
Ders Tanımı Bu ders şu konuları kapsamaktadır: • Farmakokinetik ve farmakodinamik dahil olmak üzere farmakolojinin temel prensipleri • Enfeksiyonun temel kavramları, enfeksiyon kontrolü, tıbbi açıdan önemli mikroorganizmaların patogenezi ve mikrobiyolojisi • Enfeksiyonlara veya kansere karşı doğuştan gelen ve kazanılmış bağışıklık tepkilerinin moleküler ve hücresel bileşenleri ve yolları • Homeostazise müdahale eden zararlı ajanlar • Hastalık kavramı ve mekanizmaları ile vücutta buna karşılık gelen değişiklikler • Biyopsikososyal ve kültürel faktörlerin insan sağlığı üzerindeki etkisi • İlgili laboratuvar ve klinik teşhis prosedürlerinin genel özellikleri • İnsan yaşam döngüsü boyunca değişen sağlık ihtiyaçları ve zorlukları ve onları klinik ortamda yaşamın farklı aşamalarındaki sağlık sorunlarını öngörmeye ve ele almaya hazırlamak • Tedavinin temel prensipleri

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Farmakoloji, Enfeksiyon Temelleri, İmmun yanıta giriş • Basic and Clinical Pharmacology, McGraw-Hill Medical, Chapters 1-5, 14th Ed. 2018. Bertram G. Katzung, https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookid=2249 • Goodman & Gilman’s Pharmacological Basis of Therapeutics, McGraw-Hill Medical, Chapters 1-7., 13th Ed. 2018, Laurence L. Brunton, Randa Hilal-Dandan, Björn C. Knollmann https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=2189§ionid=172483986#1149954192 • Katzung & Trevor's Pharmacology: Examination & Board Review, Chapters 1-5, 12th Ed., 2019. Bertram G. Katzung, Marieke Kruidering-Hall, Anthony J. Trevor. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookid=2465 • https://ieu.lecturio.com/#/course/c/6872/6660 (Pharmacokinetics and Pharmacodynamics) • https://ieu.lecturio.com/#/course/c/6872/6956 (Antimicrobial Pharmacology) • https://ieu.lecturio.com/#/course/c/6432 (Introduction to Microbiology) • https://accessmedicine.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2268 (Sherris Medical Microbiology, 7e) • https://accessmedicine.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2629 (Jawetz, Melnick & Adelberg’s Medical Microbiology, 28e) • https://accessmedicine.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2867 (Review of Medical Microbiology, 16e) • Abbas, Lichtman, Pillai Cellular and Molecular Immunology 8th Ed Elsevier Saunders, 2015 Microbiology and Immunology McGraw Hill 2016
2 Bakteriyoloji, Epidemiyoloji, Farmakoloji ile ilgili temel kavramlar • https://ieu.lecturio.com/#/course/c/6432/8280 (Bacteria, videos 1- 8) • https://accessmedicine.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2268 (Sherris Medical Microbiology, 7e) • https://accessmedicine.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2629 (Jawetz, Melnick & Adelberg’s Medical Microbiology, 28e) • https://accessmedicine.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2867 (Review of Medical Microbiology, 16e) • Epidemiology, Evidence-based Medicine and Public Health, 6th edition. • Basic and Clinical Pharmacology, McGraw-Hill Medical, Chapters 43-47, 14th Edition. Bertram G. Katzung, 2018 https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookid=2249 • Goodman & Gilman’s Pharmacological Basis of Therapeutics, McGraw-Hill Medical, Chapters 56-60, 13th Edition, Laurence L. Brunton, Randa Hilal-Dandan, Björn C. Knollmann, 2018 https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=2189§ionid=172483986#1149954192 • Katzung & Trevor's Pharmacology: Examination & Board Review, Chapters 43-46, 12th Edition. Bertram G. Katzung, Marieke Kruidering-Hall, Anthony J. Trevor, 2019. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookid=2465
3 Adaptif immunitenin moleküler temeli, Araştırma ve Bilgi Yönetimi, Bakteriyoloji Ders sunumları ve kaynaklar
4 Mikoloji, İmmünite, Araştırma ve Bilgi Yönetimi, Farmakoloji, Arasınav 1 Ders sunumları ve kaynaklar
5 Bakteriyoloji, Humoral immünite Ders sunumları ve kaynaklar
6 Viroloji, Araştırma ve Bilgi Yönetimi, Farmakoloji Ders sunumları ve kaynaklar
7 Bakteriyoloji, Viroloji, Farmakoloji Ders sunumları ve kaynaklar
8 Araştırma ve Bilgi Yönetimi, Bakteriyoloji, Viroloji, Ara Sınav 2 Ders sunumları ve kaynaklar
9 Ara Sınav, Araştırma ve Bilgi Yönetimi, Patoloji Ders sunumları ve kaynaklar
10 Bayram tatili
11 Patoloji, Hastalıkların moleküler temeli Ders sunumları ve kaynaklar
12 Patoloji, Hastalıkların moleküler temeli Ders sunumları ve kaynaklar
13 Parazitoloji, Farmakoloji, Arasınav 3 Ders sunumları ve kaynaklar
14 Viroloji, Farmakoloji, Araştırma ve Bilgi Yönetimi Ders sunumları ve kaynaklar
15 Patoloji, İmmünoloji, Farmakoloji
16 Kanserin moleküler mekanizmaları
17 Patoloji, Kanserin moleküler temeli, Farmakoloji
18 Yaşam döngüsü, Arasınav 4

 

Ders Kitabı

 

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
1
10
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
4
40
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
6
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati)
18
16
288
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati)
18
4
72
Sınıf Dışı Ders Çalışması
18
5
90
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
1
10
10
Ödev
1
10
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
4
10
40
Final Sınavı
1
30
30
    Toplam
540

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Uygulamaya yönelik bilgi: Biyomedikal, klinik, epidemiyolojik, biyoistatistik, biyomedikal informatik, sosyal ve davranış bilimleri alanındaki bilgilerini tıbbi sorunların önlenmesi, tanısı, sağaltımı ve yönetimi için kullanır.

X
2

Bilgi yönetimi ve Araştırma: Araştırma yoluyla ürettiği ve farklı kaynaklardan eriştiği bilgileri kanıta dayalı hasta yönetim süreçlerinde kullanır.

X
3

Hasta yönetimi: Toplumda sık görülen sağlık sorunlarına yönelik, sağlığı koruma ve geliştirmeyi önceleyen, hasta-merkezli, bütüncül*, güvenli, güvenilir ve kanıta dayalı sağlık hizmeti sunar.

4

Hasta ve çalışan güvenliği: Hastaların ve çalışanların sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.

X
5

Sağlığı koruma ve geliştirme: Olağan ve olağanüstü durumlarda sağlık hizmeti sunumunda bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. Klinik hekimlik ve halk sağlığı uygulamalarını bütüncül ve yetkin biçimde gerçekleştirir.

6

Etik ilkelere bağlılık: Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülüklerini yerine getirir.

7

Mesleksel yetkinlik: Hasta güvenliğini önceleyen yüksek nitelikli bir sağlık hizmeti sunar. Mesleğini uygularken sınırlarını bilir, kendi performansını değerlendirerek geliştirmesi gereken yönlerini belirler ve bir plan dahilinde uygular.

X
8

Mesleksel erdemler: Toplumun hekimliğe güvenini sarsacak davranışlardan kaçınır. Hastalarına ayrım gözetmeksizin şefkatle ve özenle yaklaşır, onların gönencini kendi çıkarlarının önünde tutar.

9

Sağlıklı hekim-sağlıklı toplum: Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

10

Gezegen sağlığı ve sağlıklı yaşam biçimleri: Gezegenimizin sunduğu kaynakların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
11

Sosyal yükümlülük olarak sağlığı koruma ve geliştirme: Toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi sosyal yükümlülük olarak kabul eder ve hizmet sunduğu toplumun öncelikli sağlık sorunlarını belirleyerek çözümler üretir.

12

Sağlık politikaları: Sağlık politikalarının bireylerin ve toplumun sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetlerinin kalitesinin arttırılmasını savunur.

13

Değişim yönetimi: Nitelikli, güvenli ve maliyet etkin sağlık hizmeti sunmaya yönelik değişim gerektiren konuları/süreçleri ve gerekli kaynakları sistematik biçimde tanımlar ve yönetir.

14

Kişisel donanımlar: Sağlık hizmetlerinin daha nitelikli, güvenli ve maliyet etkin olmasına yönelik değişikliklere liderlik edebilecek donanımlara sahip olduğuna yönelik kanıtlar sunar.

15

İletişim becerileri: Sözel ve sözel-olmayan iletişimi etkin olarak kullanır. Etkin dinleme davranışları (göz teması, onaylama, söylediklerini özetleme, vb) ile hastalarla anlaşıldıklarını hissettirecek biçimde iletişim kurar.

16

Hasta ve yakınları ile iletişim: Hastalar ve aileleri ile tedavi sürecine olumlu katkısı olan, destekleyici ilişkiler kurar.

17

Nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti için iletişim: Hastalar, yakınları, sağlık çalışanları, diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlar ile hasta güvenliği risklerini en aza indirecek ve sağlık hizmetinin niteliğini arttıracak şekilde açık, anlaşılır ve profesyonel ilkelere uygun iletişim kurar. Tüm iletişimlerinde hasta mahremiyeti ve veri güvenliğini gözetir ve korur.

18

Bilimsel araştırmanın ve kanıtların nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunumundaki yerini ve önemini açıklar. Hizmet verdiği toplumdaki sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle analiz eder. Kanıtlara ulaşmak için bilgiye erişir. Analiz ettiği bilgiler ve literatürden eriştiği kanıtları daha nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunmak için kullanır.

19

Refleksiyon: Reflektif yaklaşımlar kullanarak mesleki başarımını sorgular, iyileştirme gerektiren alanları tanımlar ve öğrenme gereksinimini belirleyerek mesleki bilgi ve becerisini geliştirir.

X
20

Stres yönetimi: Stresle baş etme ve tükenmişliği önlemeye yönelik stratejileri açıklar ve uygular.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.