TIP FAKÜLTESİ
Tıp
SBM 202 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Tıbbın Bilimsel Temelleri IV
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SBM 202
|
Bahar
|
16
|
4
|
18
|
18
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Anlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı |
|
|||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu derste; farmakoloji, tıbbi mikrobiyoloji, immünoloji, temel patoloji ve epidemiyoloji ile ilgili konular tartışılacaktır. Bu ders hastalıkların patofizyolojik mekanizmalarının, tanı ve tedavisinin öğrenileceği patolojik evreye temel oluşturmayı amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders şu konuları kapsamaktadır: • Farmakokinetik ve farmakodinamik dahil olmak üzere farmakolojinin temel prensipleri • Enfeksiyonun temel kavramları, enfeksiyon kontrolü, tıbbi açıdan önemli mikroorganizmaların patogenezi ve mikrobiyolojisi • Enfeksiyonlara veya kansere karşı doğuştan gelen ve kazanılmış bağışıklık tepkilerinin moleküler ve hücresel bileşenleri ve yolları • Homeostazise müdahale eden zararlı ajanlar • Hastalık kavramı ve mekanizmaları ile vücutta buna karşılık gelen değişiklikler • Biyopsikososyal ve kültürel faktörlerin insan sağlığı üzerindeki etkisi • İlgili laboratuvar ve klinik teşhis prosedürlerinin genel özellikleri • İnsan yaşam döngüsü boyunca değişen sağlık ihtiyaçları ve zorlukları ve onları klinik ortamda yaşamın farklı aşamalarındaki sağlık sorunlarını öngörmeye ve ele almaya hazırlamak • Tedavinin temel prensipleri |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Farmakoloji, Enfeksiyon Temelleri, İmmun yanıta giriş | • Basic and Clinical Pharmacology, McGraw-Hill Medical, Chapters 1-5, 14th Ed. 2018. Bertram G. Katzung, https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookid=2249 • Goodman & Gilman’s Pharmacological Basis of Therapeutics, McGraw-Hill Medical, Chapters 1-7., 13th Ed. 2018, Laurence L. Brunton, Randa Hilal-Dandan, Björn C. Knollmann https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=2189§ionid=172483986#1149954192 • Katzung & Trevor's Pharmacology: Examination & Board Review, Chapters 1-5, 12th Ed., 2019. Bertram G. Katzung, Marieke Kruidering-Hall, Anthony J. Trevor. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookid=2465 • https://ieu.lecturio.com/#/course/c/6872/6660 (Pharmacokinetics and Pharmacodynamics) • https://ieu.lecturio.com/#/course/c/6872/6956 (Antimicrobial Pharmacology) • https://ieu.lecturio.com/#/course/c/6432 (Introduction to Microbiology) • https://accessmedicine.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2268 (Sherris Medical Microbiology, 7e) • https://accessmedicine.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2629 (Jawetz, Melnick & Adelberg’s Medical Microbiology, 28e) • https://accessmedicine.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2867 (Review of Medical Microbiology, 16e) • Abbas, Lichtman, Pillai Cellular and Molecular Immunology 8th Ed Elsevier Saunders, 2015 Microbiology and Immunology McGraw Hill 2016 |
2 | Bakteriyoloji, Epidemiyoloji, Farmakoloji ile ilgili temel kavramlar | • https://ieu.lecturio.com/#/course/c/6432/8280 (Bacteria, videos 1- 8) • https://accessmedicine.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2268 (Sherris Medical Microbiology, 7e) • https://accessmedicine.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2629 (Jawetz, Melnick & Adelberg’s Medical Microbiology, 28e) • https://accessmedicine.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2867 (Review of Medical Microbiology, 16e) • Epidemiology, Evidence-based Medicine and Public Health, 6th edition. • Basic and Clinical Pharmacology, McGraw-Hill Medical, Chapters 43-47, 14th Edition. Bertram G. Katzung, 2018 https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookid=2249 • Goodman & Gilman’s Pharmacological Basis of Therapeutics, McGraw-Hill Medical, Chapters 56-60, 13th Edition, Laurence L. Brunton, Randa Hilal-Dandan, Björn C. Knollmann, 2018 https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=2189§ionid=172483986#1149954192 • Katzung & Trevor's Pharmacology: Examination & Board Review, Chapters 43-46, 12th Edition. Bertram G. Katzung, Marieke Kruidering-Hall, Anthony J. Trevor, 2019. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookid=2465 |
3 | Adaptif immunitenin moleküler temeli, Araştırma ve Bilgi Yönetimi, Bakteriyoloji | Ders sunumları ve kaynaklar |
4 | Mikoloji, İmmünite, Araştırma ve Bilgi Yönetimi, Farmakoloji, Arasınav 1 | Ders sunumları ve kaynaklar |
5 | Bakteriyoloji, Humoral immünite | Ders sunumları ve kaynaklar |
6 | Viroloji, Araştırma ve Bilgi Yönetimi, Farmakoloji | Ders sunumları ve kaynaklar |
7 | Bakteriyoloji, Viroloji, Farmakoloji | Ders sunumları ve kaynaklar |
8 | Araştırma ve Bilgi Yönetimi, Bakteriyoloji, Viroloji, Ara Sınav 2 | Ders sunumları ve kaynaklar |
9 | Ara Sınav, Araştırma ve Bilgi Yönetimi, Patoloji | Ders sunumları ve kaynaklar |
10 | Bayram tatili | |
11 | Patoloji, Hastalıkların moleküler temeli | Ders sunumları ve kaynaklar |
12 | Patoloji, Hastalıkların moleküler temeli | Ders sunumları ve kaynaklar |
13 | Parazitoloji, Farmakoloji, Arasınav 3 | Ders sunumları ve kaynaklar |
14 | Viroloji, Farmakoloji, Araştırma ve Bilgi Yönetimi | Ders sunumları ve kaynaklar |
15 | Patoloji, İmmünoloji, Farmakoloji | |
16 | Kanserin moleküler mekanizmaları | |
17 | Patoloji, Kanserin moleküler temeli, Farmakoloji | |
18 | Yaşam döngüsü, Arasınav 4 |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo |
1
|
10
|
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
4
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
6
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati) |
18
|
16
|
288
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati) |
18
|
4
|
72
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
18
|
5
|
90
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
1
|
10
|
10
|
Ödev |
1
|
10
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
4
|
10
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
540
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Uygulamaya yönelik bilgi: Biyomedikal, klinik, epidemiyolojik, biyoistatistik, biyomedikal informatik, sosyal ve davranış bilimleri alanındaki bilgilerini tıbbi sorunların önlenmesi, tanısı, sağaltımı ve yönetimi için kullanır. |
X | ||||
2 | Bilgi yönetimi ve Araştırma: Araştırma yoluyla ürettiği ve farklı kaynaklardan eriştiği bilgileri kanıta dayalı hasta yönetim süreçlerinde kullanır. |
X | ||||
3 | Hasta yönetimi: Toplumda sık görülen sağlık sorunlarına yönelik, sağlığı koruma ve geliştirmeyi önceleyen, hasta-merkezli, bütüncül*, güvenli, güvenilir ve kanıta dayalı sağlık hizmeti sunar. |
|||||
4 | Hasta ve çalışan güvenliği: Hastaların ve çalışanların sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. |
X | ||||
5 | Sağlığı koruma ve geliştirme: Olağan ve olağanüstü durumlarda sağlık hizmeti sunumunda bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. Klinik hekimlik ve halk sağlığı uygulamalarını bütüncül ve yetkin biçimde gerçekleştirir. |
|||||
6 | Etik ilkelere bağlılık: Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülüklerini yerine getirir. |
|||||
7 | Mesleksel yetkinlik: Hasta güvenliğini önceleyen yüksek nitelikli bir sağlık hizmeti sunar. Mesleğini uygularken sınırlarını bilir, kendi performansını değerlendirerek geliştirmesi gereken yönlerini belirler ve bir plan dahilinde uygular. |
X | ||||
8 | Mesleksel erdemler: Toplumun hekimliğe güvenini sarsacak davranışlardan kaçınır. Hastalarına ayrım gözetmeksizin şefkatle ve özenle yaklaşır, onların gönencini kendi çıkarlarının önünde tutar. |
|||||
9 | Sağlıklı hekim-sağlıklı toplum: Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
|||||
10 | Gezegen sağlığı ve sağlıklı yaşam biçimleri: Gezegenimizin sunduğu kaynakların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar. |
X | ||||
11 | Sosyal yükümlülük olarak sağlığı koruma ve geliştirme: Toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi sosyal yükümlülük olarak kabul eder ve hizmet sunduğu toplumun öncelikli sağlık sorunlarını belirleyerek çözümler üretir. |
|||||
12 | Sağlık politikaları: Sağlık politikalarının bireylerin ve toplumun sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetlerinin kalitesinin arttırılmasını savunur. |
|||||
13 | Değişim yönetimi: Nitelikli, güvenli ve maliyet etkin sağlık hizmeti sunmaya yönelik değişim gerektiren konuları/süreçleri ve gerekli kaynakları sistematik biçimde tanımlar ve yönetir. |
|||||
14 | Kişisel donanımlar: Sağlık hizmetlerinin daha nitelikli, güvenli ve maliyet etkin olmasına yönelik değişikliklere liderlik edebilecek donanımlara sahip olduğuna yönelik kanıtlar sunar. |
|||||
15 | İletişim becerileri: Sözel ve sözel-olmayan iletişimi etkin olarak kullanır. Etkin dinleme davranışları (göz teması, onaylama, söylediklerini özetleme, vb) ile hastalarla anlaşıldıklarını hissettirecek biçimde iletişim kurar. |
|||||
16 | Hasta ve yakınları ile iletişim: Hastalar ve aileleri ile tedavi sürecine olumlu katkısı olan, destekleyici ilişkiler kurar. |
|||||
17 | Nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti için iletişim: Hastalar, yakınları, sağlık çalışanları, diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlar ile hasta güvenliği risklerini en aza indirecek ve sağlık hizmetinin niteliğini arttıracak şekilde açık, anlaşılır ve profesyonel ilkelere uygun iletişim kurar. Tüm iletişimlerinde hasta mahremiyeti ve veri güvenliğini gözetir ve korur. |
|||||
18 | Bilimsel araştırmanın ve kanıtların nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunumundaki yerini ve önemini açıklar. Hizmet verdiği toplumdaki sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle analiz eder. Kanıtlara ulaşmak için bilgiye erişir. Analiz ettiği bilgiler ve literatürden eriştiği kanıtları daha nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunmak için kullanır. |
|||||
19 | Refleksiyon: Reflektif yaklaşımlar kullanarak mesleki başarımını sorgular, iyileştirme gerektiren alanları tanımlar ve öğrenme gereksinimini belirleyerek mesleki bilgi ve becerisini geliştirir. |
X | ||||
20 | Stres yönetimi: Stresle baş etme ve tükenmişliği önlemeye yönelik stratejileri açıklar ve uygular. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Prag’dan İzmir Ekonomi’ye Önemli Konuk
Avrupa’nın en iyi yükseköğretim kurumları arasında yer alan Prag Charles Üniversitesi’nin Tıbbi Biyokimya ve Laboratuvar Tıbbı Enstitüsü Başkanı, Önceki Dönem Rektörü Prof.
14 Mart Tıp Bayramı Kutlaması
14 Mart Tıp Bayramını öğrencilerimiz ile birlikte Atamızın anıtına çelenk koyarak ve Tıbbiyeli Hikmet heykelini ziyaret ederek kutladık.
Asya Kıtasında ‘İzmir Ekonomi’ İmzası
Yenilikçi, öğrenci merkezli ve teknoloji temelli eğitim programıyla nitelikli genç hekimleri ülkemize kazandıran İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi, başarısını uluslararası alanda
Merhum Profesöre 'Kalıcı' Vefa
Kanser nedeniyle yaklaşık bir yıl önce yaşamını yitiren tıp dünyasının sevilen isimlerinden Prof. Dr. İbrahim Akel, meslektaşları tarafından unutulmadı.
İzmir Ekonomi’den Avrupa’nın Zirvesine
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi öğrencisi Dilge Kocabaş, 130 üniversiteden yaklaşık 50 bin öğrencinin üye olduğu, merkezi Belçika’da bulunan Avrupa Tıp
Geleceğin Hekimlerinden ‘Tıbbiyeli Yemini’
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi’nde bu yıl eğitime başlayan 48 öğrenci, beyaz önlüklerini giyip ‘Tıbbiyeli Yemini’ ederek hekimlik yolunda ilk adımı
‘Sıcak Sağlık Eylem Planı’ Önerisi
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Gönül Dinç Horasan, küresel ısınmaya bağlı olarak önümüzdeki yıllarda da yüksek sıcaklık
Bergama Asklepion’da ‘Tarihi’ Mezuniyet
Türkiye’nin sağlık alanındaki gelişime katkı sağlamak amacıyla 6 yıl önce kurulan İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi, ilk mezunlarını verdi.