
Tıp Fakültesi
MED 270 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Tıp Bilimlerinde Proje Yazma
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
MED 270
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıSoru & CevapKritik vermeAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, bilimin tanım, kapsam ve metodolojisinin anlaşılmasını ve tıp bilimlerinde araştırma proje yazım becerilerinin ve ilgili tüm alt yapının kazandırılmasını amaçlar. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Derse giriş bilimin tanımı, bilim göstergeleri, tıp bilimlerinin dünya literatürüne katkısı, bilim fels. efesine felsefesl gibi temel konular ile başlar. Daha sonra öğrenciler tıp bilimleri ile ilgili veri tabanlarını araştırmayı ve kullanmayı öğrenir. Efektif makale okuma ve değerlendirme eğitimi verilir ve makale okuma çalıştayı yapılır. Öğrenciler seçecekleri bir konuda literatür tar. Amas. Tarama gerçekleştirir ve literatür özetini derleyerek sunar. Bilimsel metodolojinin tüm basamakları interaktif olarak anlatılır. Proje yazma eğitimi verilir. Öğrenciler bireysel olarak bir araştırma proje taslağı hazırlar ve yazılı ve sözlü olarak sunar. Proje kapsamında Etilk Kurula Müracaat formu doldurulur. Özgeçmiş hazırlamada önemli noktalar üzerinde durulur. Öğrenciler kendi özgeçmişlerini hazırlayarak geri bildirim alırlar. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş. Ders programının tanıtılması. Bilim nedir? Bilimsel araştırma nedir? Araştırma türleri | Yayınlanan ders programının, gerekliliklerin ve ders akışının incelenmesi. Ayrıca, http://www.felsefenedir.com/bilim-felsefesi okunmalı İlgili başka web siteleri /makaleler araştırılmalı. |
2 | Tıp bilimlerine yararlı olabilecek veri tabanlarında araştırma yapmak (Sunum + Grup Çalışması) Literatür tarama konusu ve anahtar sözcüklerin belirlenmesi. Grup çalışması: ilk adım literatür taramanın gerçekşetirilmesi. | Maureen MD, Dawson BA & Joyce A.O. Communication Skills for Biosciences. Wiley-Blackwell, 2010, UK; pp23-60. Pubmed, WoS, Google Scholar. vb.Öğrenci belirli bir konuyu seçecek ve sınıfta grup çalışmasında veri tabanı taraması yapacaklardır. |
3 | Bilimsel makale türleri. Bilimsel bir makaleyi etkin olarak okumak. Literatür özeti nasıl hazırlanır? | Cargill M & O’Connor, P. Writing Scientific Articles-Strategy and Steps. Wiley-Blackwell, UK, 2010;pp.9-17. Öğrenciler tarafından seçilen bilimsel makaleler belirli bir format dahilinde değerlendirilerek derste sunulacaktır. |
4 | Literatür tarama ödevlerinin öğrenciler tarafından sunumu ve öğretim üyesinden geri bildirim alınması. (Öğrenci Sunumu No 1-10 %). Araştırma proje başlıklarının seçimi. | Öğrenciler, yapmış oldukları literatür taramasını kurallara göre literatür özetine dönüştürürler. Sınıfta verilen geri bildirimler doğrultusunda Blackboard’a yüklerler. |
5 | Bilimsel araştırma metodolojisi ve basamakları. Bilimsel araştırma proje yazımı- I. Giriş bölümü (Konunun önemi, bilimsel soru, hipotez, amaç ve hedefler, özgünlük, katma değer) (Sunum + Grup çalışması). | Ogden, T & & Goldberg, IA, Ed. Research Proposals, Third Edition: A Guide to Success ; 2002; pp. 1- 368 (related chapters) |
6 | Ara Sınav (20 %) | Yüz yüze proje ödev sunumları olarak gerçekleştirilecektir (Sadece 1. Kısım). Sunumlar daha sonra, belirlenen tarihte Blackboard’a yüklenecektir. |
7 | Bilimsel araştırma proje yazımı (II) Araştırmanın tasarımı ve yöntemler (Örneklem, içleme/dışlama kriterleri,Araştırma planı, bağımlı/bağımsız değişkenler, yöntemler). Bilimsel araştırma proje yazımı (III) Araştırmanın organizasyonu (A planı/B planı, iş takvimi ve iş paketleri, projenin çıktıları, alt-yapı, insan kaynakları, bütçe) | Ogden, T & & Goldberg, IA, Ed. Research Proposals, Third Edition: A Guide to Success; 2002; pp. 1-368 (related chapters) Maureen MD, DawsonBA & Joyce,A.O. Communication Skills for Biosciences. Wiley-Blackwell, 2010, UK; pp. 83-96. |
8 | Klinik Araştırmaya Giriş Prof. Dr. Görsev Yener | |
9 | Araştırma Etiği nedir( Sunum) Etik Kurula müracaat nasıl yapılır? | KANSU, E. Bilim Etiği Sempozyumu TÜBA 14-15 Aralık, 2007. Öğrencilerim Etik Kurula müracaat için üniversite web sitesinden araştırma yapmaları ve bir başvuru düzenlemeleri beklenmektedir. Bu ödev, ders sorumlusuna teslim edilmelidir. |
10 | Mültidisipliner araştırma • Sinirbilim (G. Yener) • Moleküler Tıp (G. Akdoğan | |
11 | Klinik Araştırma Öğrenci Sunumları (Ödev- %20) (Prof. Dr. Görsev Yener) | Bu ödev, belirlenen tarihte Balckboard’a yüklenmelidir |
12 | Kariyer planlama Özgeçmiş nasıl yazılır? Araştırma Proje destek fonları | Maureen MD, DawsonBA & Joyce,A.O. Communication Skills for Biosciences. Wiley-Blackwell, 2010, UK; pp. 139-160. |
13 | Öğrencilerin hazırladıkları Özgeçmişlerin değerlendirilmesi (Öğrenci Sunum- %10) Proje Önerileri Üzerinde görüşme | Maureen MD, DawsonBA & Joyce,A.O. Communication Skills for Biosciences. Wiley-Blackwell, 2010, UK; pp. 139-160. Öğrenciler hazırladıkları özgeçmişlerle sınıfa geleceklerdir. |
14 | Öğrencilerin proje önerilerini sunarak geri bildirim almaları Dersin öğrencilerle değerlendirilmesi, Bologna geri bildirimlerinin alınması. | Öğrenciler projeleri üzerinde çalışmış ve soru hazırlamış olarak geleceklerdir. |
15 | Final Sınavı -(% 50) | Tamamlanmış bilimsel araştırma projeleri üzerinden değerlendirme yapılacaktır. |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | DeCuir-Gunby, J & Schultz, PA. Developing a Mixed-Methods Proposal: A Practical Guide for Beginning Researchers, SAGE,Los Angeles, First Edition, 2017. ISBN: 978-1-4833-6578-7. Ogden, T & & Goldberg, IA, Ed. Research Proposals, Third Edition: A Guide to Success, 2002. Maureen MD, DawsonBA & Joyce,A.O. Communication Skills for Biosciences. Wiley-Blackwell, 2010, UK. J. Runzheimer, L. J. Larsen, Medical Ethics For Dummies, John WileySons, 2011 Cargill M & O’Connor, P. Writing Scientific Articles-Strategy and Steps.Wiley-Blackwell, UK, 2010. Gosling P & Noordam B. Mastering your PhD. Springer 2006. Denscombe, Martyn Research Proposals: A Practical Guide 2012, McGraw-Hill, UK. ISBN-13:978-0-33-524406-5. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Wyse S (2011). What is the difference between Qualitative research and Quantitative research? http://snapsurveys.com/blog/what-is-the-differencew-between-qualitative-research-and-quantitative-research/ KANSU, E. Bilim Etiği Sempozyumu TÜBA 14-15 Aralık, 2007. Blaxter, L , Hughes, C, & Tight, M. (2010). How to research. (4th ed.). Cryer P.Research Student’s Guide to Success. Third Edition. Open University Press. Mc-Graw Hill. Berkshire England. SBN-13: 978-0335221172; ISBN-10: 0335221173 Arthur, J. (2004). The Research Student’s Guide to Success. A concise guide to college success: carpe diem. Upper Saddle River, N.J: Pearson/Prentice Hall Andrews, A. (2003). Research questions. London: Continuum Booth, W. C, Colomb, G. G., & Williams, J. M. (2003). The craft of research. (2nd ed.). Chicago: University of Chicago Press. Orna E, Stevens G (2009). Managing Information for Research Bonnetta L (2005) (Ed) Making The Right Movements: A practical guide to scientific management for postdocs and new faculty, Howard Hughes Medical Institute. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
50
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
50
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
50
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
2
|
30
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
8
|
8
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
10
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
10
|
10
|
Final Sınavı |
1
|
14
|
14
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir |
X | ||||
2 | Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir. |
X | ||||
3 | Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir. |
X | ||||
4 | Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır. |
|||||
5 | Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar. |
X | ||||
6 | Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar. |
X | ||||
7 | Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar. |
|||||
8 | Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır. |
X | ||||
9 | Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır. |
X | ||||
10 | Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular. |
X | ||||
11 | Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
|||||
12 | Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler. |
X | ||||
13 | Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır. Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER

Avrupalı tıp öğrencilerine İzmirli direktör
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi öğrencisi Dilge Kocabaş, 30 ülkeden 130 üniversitenin yer aldığı, merkezi Belçika’da olan Avrupa Tıp Öğrencileri Birliği’nde

Hekimliğe ilk adım
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi’nde eğitime başlayan öğrenciler, beyaz önlüklerini giyip ‘Tıbbiyeli Yemini’ ederek hekimlik yolunda ilk adımı attı.

64 öğrenciye ‘uygulamalı’ klinik eğitim
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi dördüncü sınıf öğrencileri, İEÜ Medical Park Hastanesi’nde yeni akademik yıla ‘merhaba’ dedi.

Genetiğin şifresini çözecek proje
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi Dr. Öğretim Üyesi Bilçağ Akgün, birçok hastalığın tanı ve tedavisinde kullanılan genetik testleri kolayca yorumlayan bir

İEÜ’lü profesör ‘Alzheimer’ çalışmalarına yön verecek
Son 10 yılda dünya genelinde görülme sıklığı giderek artan ve ülkemizde de vaka sayısı yaklaşık 400 bin olduğu tahmin edilen Alzheimer hastalığına

68 öğrenciden hekimliğe ilk adım
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi’nde bu yıl eğitime başlayan 68 öğrenci, pandemi nedeniyle online yapılan törende beyaz önlüklerini giyip “Tıbbiyeli Yemini”

KLİNİK EĞİTİMDE YENİLİKLER VE İLKLER
İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Hakan Abacıoğlu, İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) tarafından aday öğrencileri bölümler hakkında bilgilendirmek amacıyla yapılan

'DEV' İŞ BİRLİĞİ
Ege’nin ilk vakıf üniversitesi olan İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) ve bölgenin en büyük özel sağlık kuruluşu Medical Park İzmir Hastanesi, ülkemizin ihtiyaç