TIP FAKÜLTESİ
Tıp
MED 270 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Tıp Bilimlerinde Proje Yazma
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
MED 270
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıSoru & CevapKritik vermeAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, bilimin tanım, kapsam ve metodolojisinin anlaşılmasını ve tıp bilimlerinde araştırma proje yazım becerilerinin ve ilgili tüm alt yapının kazandırılmasını amaçlar. Ders Araştırma Yolağı öğrencilerine zorunlu seçmeli olarak diğer öğrencilere de seçmeli olarak açılacaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Derse giriş: bilimin tanımı, bilim göstergeleri, tıp bilimlerinin dünya literatürüne katkısı, bilim felsefesl gibi temel konular ile başlar. Daha sonra öğrenciler tıp bilimleri ile ilgili veri tabanlarını araştırmayı ve kullanmayı öğrenir. Efektif makale okuma ve değerlendirme eğitimi verilir ve makale okuma çalıştayı yapılır. Öğrenciler seçecekleri bir konuda literatür tarama gerçekleştirir ve literatür özetini derleyerek sunar. Bilimsel metodolojinin tüm basamakları interaktif olarak anlatılır. Proje yazma eğitimi verilir.Öğrenciler bireysel olarak lisans düzeyinde bir araştırma proje taslağı hazırlar ve yazılı ve sözlü olarak sunar. Proje kapsamında Etik Kurula Müracaat formu doldurulur. Özgeçmiş hazırlamada önemli noktalar üzerinde durulur. Öğrenciler kendi özgeçmişlerini hazırlayarak geri bildirim alırlar. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş. Ders programının tanıtılması. Bilim nedir? Bilimsel araştırma nedir? Araştırma türleri | Yayınlanan ders programının, gerekliliklerin ve ders akışının incelenmesi. Ayrıca, http://www.felsefenedir.com/bilim-felsefesi okunmalı İlgili başka web siteleri /makaleler araştırılmalı. |
2 | Tıp bilimlerine yararlı olabilecek veri tabanlarında araştırma yapmak (Sunum + Grup Çalışması) Literatür tarama konusu ve anahtar sözcüklerin belirlenmesi. Grup çalışması: ilk adım literatür taramanın gerçekşetirilmesi. | Maureen MD, Dawson BA & Joyce A.O. Communication Skills for Biosciences. Wiley-Blackwell, 2010, UK; pp23-60. Pubmed, WoS, Google Scholar. vb.Öğrenci belirli bir konuyu seçecek ve sınıfta grup çalışmasında veri tabanı taraması yapacaklardır. |
3 | Bilimsel makale türleri. Bilimsel bir makaleyi etkin olarak okumak. Literatür özeti nasıl hazırlanır? | Cargill M & O’Connor, P. Writing Scientific Articles-Strategy and Steps. Wiley-Blackwell, UK, 2010;pp.9-17. Öğrenciler tarafından seçilen bilimsel makaleler belirli bir format dahilinde değerlendirilerek derste sunulacaktır. |
4 | Literatür tarama ödevlerinin öğrenciler tarafından sunumu ve öğretim üyesinden geri bildirim alınması. (Öğrenci Sunumu No 1-10 %). Araştırma proje başlıklarının seçimi. | Öğrenciler, yapmış oldukları literatür taramasını kurallara göre literatür özetine dönüştürürler. Sınıfta verilen geri bildirimler doğrultusunda Blackboard’a yüklerler. |
5 | Bilimsel araştırma metodolojisi ve basamakları. Bilimsel araştırma proje yazımı- I. Giriş bölümü (Konunun önemi, bilimsel soru, hipotez, amaç ve hedefler, özgünlük, katma değer) (Sunum + Grup çalışması). | Ogden, T & & Goldberg, IA, Ed. Research Proposals, Third Edition: A Guide to Success ; 2002; pp. 1- 368 (related chapters) |
6 | Ara Sınav (20 %) | Yüz yüze proje ödev sunumları olarak gerçekleştirilecektir (Sadece 1. Kısım). Sunumlar daha sonra, belirlenen tarihte Blackboard’a yüklenecektir. |
7 | Bilimsel araştırma proje yazımı (II) Araştırmanın tasarımı ve yöntemler (Örneklem, içleme/dışlama kriterleri,Araştırma planı, bağımlı/bağımsız değişkenler, yöntemler). Bilimsel araştırma proje yazımı (III) Araştırmanın organizasyonu (A planı/B planı, iş takvimi ve iş paketleri, projenin çıktıları, alt-yapı, insan kaynakları, bütçe) | Ogden, T & & Goldberg, IA, Ed. Research Proposals, Third Edition: A Guide to Success; 2002; pp. 1-368 (related chapters) Maureen MD, DawsonBA & Joyce,A.O. Communication Skills for Biosciences. Wiley-Blackwell, 2010, UK; pp. 83-96. |
8 | Klinik Araştırmaya Giriş Prof. Dr. Görsev Yener | |
9 | Araştırma Etiği nedir( Sunum) Etik Kurula müracaat nasıl yapılır? | KANSU, E. Bilim Etiği Sempozyumu TÜBA 14-15 Aralık, 2007. Öğrencilerim Etik Kurula müracaat için üniversite web sitesinden araştırma yapmaları ve bir başvuru düzenlemeleri beklenmektedir. Bu ödev, ders sorumlusuna teslim edilmelidir. |
10 | Mültidisipliner araştırma • Sinirbilim (G. Yener) • Moleküler Tıp (G. Akdoğan | |
11 | Klinik Araştırma Öğrenci Sunumları (Ödev- %20) (Prof. Dr. Görsev Yener) | Bu ödev, belirlenen tarihte Balckboard’a yüklenmelidir |
12 | Kariyer planlama Özgeçmiş nasıl yazılır? Araştırma Proje destek fonları | Maureen MD, DawsonBA & Joyce,A.O. Communication Skills for Biosciences. Wiley-Blackwell, 2010, UK; pp. 139-160. |
13 | Öğrencilerin hazırladıkları Özgeçmişlerin değerlendirilmesi (Öğrenci Sunum- %10) Proje Önerileri Üzerinde görüşme | Maureen MD, DawsonBA & Joyce,A.O. Communication Skills for Biosciences. Wiley-Blackwell, 2010, UK; pp. 139-160. Öğrenciler hazırladıkları özgeçmişlerle sınıfa geleceklerdir. |
14 | Öğrencilerin proje önerilerini sunarak geri bildirim almaları Dersin öğrencilerle değerlendirilmesi, Bologna geri bildirimlerinin alınması. | Öğrenciler projeleri üzerinde çalışmış ve soru hazırlamış olarak geleceklerdir. |
15 | Final Sınavı -(% 50) | Tamamlanmış bilimsel araştırma projeleri üzerinden değerlendirme yapılacaktır. |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | DeCuir-Gunby, J & Schultz, PA. Developing a Mixed-Methods Proposal: A Practical Guide for Beginning Researchers, SAGE,Los Angeles, First Edition, 2017. ISBN: 978-1-4833-6578-7. Ogden, T & & Goldberg, IA, Ed. Research Proposals, Third Edition: A Guide to Success, 2002. Maureen MD, DawsonBA & Joyce,A.O. Communication Skills for Biosciences. Wiley-Blackwell, 2010, UK. J. Runzheimer, L. J. Larsen, Medical Ethics For Dummies, John WileySons, 2011 Cargill M & O’Connor, P. Writing Scientific Articles-Strategy and Steps.Wiley-Blackwell, UK, 2010. Gosling P & Noordam B. Mastering your PhD. Springer 2006. Denscombe, Martyn Research Proposals: A Practical Guide 2012, McGraw-Hill, UK. ISBN-13:978-0-33-524406-5. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Wyse S (2011). What is the difference between Qualitative research and Quantitative research? http://snapsurveys.com/blog/what-is-the-differencew-between-qualitative-research-and-quantitative-research/ KANSU, E. Bilim Etiği Sempozyumu TÜBA 14-15 Aralık, 2007. Blaxter, L , Hughes, C, & Tight, M. (2010). How to research. (4th ed.). Cryer P.Research Student’s Guide to Success. Third Edition. Open University Press. Mc-Graw Hill. Berkshire England. SBN-13: 978-0335221172; ISBN-10: 0335221173 Arthur, J. (2004). The Research Student’s Guide to Success. A concise guide to college success: carpe diem. Upper Saddle River, N.J: Pearson/Prentice Hall Andrews, A. (2003). Research questions. London: Continuum Booth, W. C, Colomb, G. G., & Williams, J. M. (2003). The craft of research. (2nd ed.). Chicago: University of Chicago Press. Orna E, Stevens G (2009). Managing Information for Research Bonnetta L (2005) (Ed) Making The Right Movements: A practical guide to scientific management for postdocs and new faculty, Howard Hughes Medical Institute. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
50
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
50
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
50
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
10
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
10
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
10
|
10
|
Final Sınavı |
1
|
17
|
17
|
Toplam |
123
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Uygulamaya yönelik bilgi: Biyomedikal, klinik, epidemiyolojik, biyoistatistik, biyomedikal informatik, sosyal ve davranış bilimleri alanındaki bilgilerini tıbbi sorunların önlenmesi, tanısı, sağaltımı ve yönetimi için kullanır. |
X | ||||
2 | Bilgi yönetimi ve Araştırma: Araştırma yoluyla ürettiği ve farklı kaynaklardan eriştiği bilgileri kanıta dayalı hasta yönetim süreçlerinde kullanır. |
X | ||||
3 | Hasta yönetimi: Toplumda sık görülen sağlık sorunlarına yönelik, sağlığı koruma ve geliştirmeyi önceleyen, hasta-merkezli, bütüncül*, güvenli, güvenilir ve kanıta dayalı sağlık hizmeti sunar. |
X | ||||
4 | Hasta ve çalışan güvenliği: Hastaların ve çalışanların sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. |
|||||
5 | Sağlığı koruma ve geliştirme: Olağan ve olağanüstü durumlarda sağlık hizmeti sunumunda bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. Klinik hekimlik ve halk sağlığı uygulamalarını bütüncül ve yetkin biçimde gerçekleştirir. |
X | ||||
6 | Etik ilkelere bağlılık: Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülüklerini yerine getirir. |
X | ||||
7 | Mesleksel yetkinlik: Hasta güvenliğini önceleyen yüksek nitelikli bir sağlık hizmeti sunar. Mesleğini uygularken sınırlarını bilir, kendi performansını değerlendirerek geliştirmesi gereken yönlerini belirler ve bir plan dahilinde uygular. |
|||||
8 | Mesleksel erdemler: Toplumun hekimliğe güvenini sarsacak davranışlardan kaçınır. Hastalarına ayrım gözetmeksizin şefkatle ve özenle yaklaşır, onların gönencini kendi çıkarlarının önünde tutar. |
X | ||||
9 | Sağlıklı hekim-sağlıklı toplum: Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
X | ||||
10 | Gezegen sağlığı ve sağlıklı yaşam biçimleri: Gezegenimizin sunduğu kaynakların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar. |
X | ||||
11 | Sosyal yükümlülük olarak sağlığı koruma ve geliştirme: Toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi sosyal yükümlülük olarak kabul eder ve hizmet sunduğu toplumun öncelikli sağlık sorunlarını belirleyerek çözümler üretir. |
|||||
12 | Sağlık politikaları: Sağlık politikalarının bireylerin ve toplumun sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetlerinin kalitesinin arttırılmasını savunur. |
X | ||||
13 | Değişim yönetimi: Nitelikli, güvenli ve maliyet etkin sağlık hizmeti sunmaya yönelik değişim gerektiren konuları/süreçleri ve gerekli kaynakları sistematik biçimde tanımlar ve yönetir. |
X | ||||
14 | Kişisel donanımlar: Sağlık hizmetlerinin daha nitelikli, güvenli ve maliyet etkin olmasına yönelik değişikliklere liderlik edebilecek donanımlara sahip olduğuna yönelik kanıtlar sunar. |
X | ||||
15 | İletişim becerileri: Sözel ve sözel-olmayan iletişimi etkin olarak kullanır. Etkin dinleme davranışları (göz teması, onaylama, söylediklerini özetleme, vb) ile hastalarla anlaşıldıklarını hissettirecek biçimde iletişim kurar. |
X | ||||
16 | Hasta ve yakınları ile iletişim: Hastalar ve aileleri ile tedavi sürecine olumlu katkısı olan, destekleyici ilişkiler kurar. |
|||||
17 | Nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti için iletişim: Hastalar, yakınları, sağlık çalışanları, diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlar ile hasta güvenliği risklerini en aza indirecek ve sağlık hizmetinin niteliğini arttıracak şekilde açık, anlaşılır ve profesyonel ilkelere uygun iletişim kurar. Tüm iletişimlerinde hasta mahremiyeti ve veri güvenliğini gözetir ve korur. |
X | ||||
18 | Bilimsel araştırmanın ve kanıtların nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunumundaki yerini ve önemini açıklar. Hizmet verdiği toplumdaki sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle analiz eder. Kanıtlara ulaşmak için bilgiye erişir. Analiz ettiği bilgiler ve literatürden eriştiği kanıtları daha nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunmak için kullanır. |
X | ||||
19 | Refleksiyon: Reflektif yaklaşımlar kullanarak mesleki başarımını sorgular, iyileştirme gerektiren alanları tanımlar ve öğrenme gereksinimini belirleyerek mesleki bilgi ve becerisini geliştirir. |
X | ||||
20 | Stres yönetimi: Stresle baş etme ve tükenmişliği önlemeye yönelik stratejileri açıklar ve uygular. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Prag’dan İzmir Ekonomi’ye Önemli Konuk
Avrupa’nın en iyi yükseköğretim kurumları arasında yer alan Prag Charles Üniversitesi’nin Tıbbi Biyokimya ve Laboratuvar Tıbbı Enstitüsü Başkanı, Önceki Dönem Rektörü Prof.
14 Mart Tıp Bayramı Kutlaması
14 Mart Tıp Bayramını öğrencilerimiz ile birlikte Atamızın anıtına çelenk koyarak ve Tıbbiyeli Hikmet heykelini ziyaret ederek kutladık.
Asya Kıtasında ‘İzmir Ekonomi’ İmzası
Yenilikçi, öğrenci merkezli ve teknoloji temelli eğitim programıyla nitelikli genç hekimleri ülkemize kazandıran İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi, başarısını uluslararası alanda
Merhum Profesöre 'Kalıcı' Vefa
Kanser nedeniyle yaklaşık bir yıl önce yaşamını yitiren tıp dünyasının sevilen isimlerinden Prof. Dr. İbrahim Akel, meslektaşları tarafından unutulmadı.
İzmir Ekonomi’den Avrupa’nın Zirvesine
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi öğrencisi Dilge Kocabaş, 130 üniversiteden yaklaşık 50 bin öğrencinin üye olduğu, merkezi Belçika’da bulunan Avrupa Tıp
Geleceğin Hekimlerinden ‘Tıbbiyeli Yemini’
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi’nde bu yıl eğitime başlayan 48 öğrenci, beyaz önlüklerini giyip ‘Tıbbiyeli Yemini’ ederek hekimlik yolunda ilk adımı
‘Sıcak Sağlık Eylem Planı’ Önerisi
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Gönül Dinç Horasan, küresel ısınmaya bağlı olarak önümüzdeki yıllarda da yüksek sıcaklık
Bergama Asklepion’da ‘Tarihi’ Mezuniyet
Türkiye’nin sağlık alanındaki gelişime katkı sağlamak amacıyla 6 yıl önce kurulan İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi, ilk mezunlarını verdi.