Bizi takip edin
|
EN

MED 250 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Toplum Tabanlı Temel Sağlık Hizmetleri
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
MED 250
Güz/Bahar
3
0
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Çevrim içi
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Grup çalışması
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin Toplum Tabanlı Temel Sağlık Hizmetleri prensiplerini öğrenmeleri ve bu yöntemi kullanarak belli bir toplumda (okul çağı çocuklar, yaşlılar, mülteciler, engelliler, kadınlar, okul öncesi çocuklar, gençler gibi) bir hastalık ya da sağlıkla ilgili bir sorun için girişim programı planlamaları amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1- Toplum Tabanlı Temel Sağlık Hizmetleri prensiplerini ve yöntemini açıklayabilecektir.
  • 2- Toplumsal düzeyde sağlık hizmeti sunmak için toplumu tanımlayabilecektir.
  • 3- Sosyoekonomik özellikler ve temel sağlık düzeyi açısından toplum tanısının nasıl yapılacağını açıklayabilecektir.
  • 4- Toplum Tabanlı Temel Sağlık Hizmetleri yaklaşımında önemli sağlık sorununa nasıl karar verildiğini açıklayabilecektir.
  • 5- Toplum tabanlı girişimler için iyi uygulama örneklerine ulaşabilecek, niceliksel ve niteliksel veri toplayabilecektir.
  • 6- Toplum Tabanlı Temel Sağlık Hizmetleri yöntemini kullanarak bir girişim programının nasıl planlanacağını açıklayabilecektir.
  • 7- Planlanan girişim programının etkinliğinin nasıl değerlendirilebileceğini açıklayabilecektir.
Ders Tanımı Bu derste Toplum Tabanlı Temel Sağlık Hizmetleri prensipleri kullanılarak belli bir toplumda bir hastalık ya da sağlıkla ilgili bir sorun için bir girişim programı planlanacaktır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Toplum Tabanlı Temel Sağlık Hizmetleri prensipleri ve Yöntemi Gofin J, Gofin R. Essentials of Global Community health, Johns and Barlett, 2011 (COPC, history and principles p45-68)
2 Toplumun Tanımlanması: Gereksinim ve Kaynakların Belirlenmesi Gofin J, Gofin R. Essentials of Global Community health, Johns and Barlett, 2011 (COPC, The Methodology of COPC process p69-92)
3 Toplumun Tanımlanması: Gereksinim ve Kaynakların Belirlenmesi (grup çalışması) Gofin J, Gofin R. Essentials of Global Community health, Johns and Barlett, 2011 (COPC, The Methodology of COPC process p69-92)
4 Toplumun Tanımlanması: Gereksinim ve Kaynakların Belirlenmesi (Alan ziyareti: toplum ve hizmet sunucularla görüşmeler)
5 Önceliklere Karar Verme Gofin J, Gofin R. Essentials of Global Community health, Johns and Barlett, 2011 (COPC, The Methodology of COPC process p69-92)
6 Önceliklere Karar Verme (grup çalışması) Gofin J, Gofin R. Essentials of Global Community health, Johns and Barlett, 2011 (COPC, The Methodology of COPC process p69-92)
7 Sorunun Ayrıntılı Değerlendirilmesi Gofin J, Gofin R. Essentials of Global Community health, Johns and Barlett, 2011 (COPC, The Methodology of COPC process p69-92)
8 Önceliklere Karar Verme ve Sorunun Ayrıntılı Değerlendirilmesi (Alan ziyareti: toplum ve hizmet sunucularla görüşmeler) Gofin J, Gofin R. Essentials of Global Community health, Johns and Barlett, 2011 (COPC, The Methodology of COPC process p69-92)
9 Sorunun Ayrıntılı Değerlendirilmesi (grup çalışması)
10 Öğrenci sunumları
11 Girişim Planlama ve Etkinliğin Değerlendirme Planı Gofin J, Gofin R. Essentials of Global Community health, Johns and Barlett, 2011 (COPC, Community health interventions: planning and methods T p23-44)
12 Girişim Planlama (grup çalışması) Gofin J, Gofin R. Essentials of Global Community health, Johns and Barlett, 2011 (COPC, Community health interventions: planning and methods T p23-44)
13 Girişim Planlama ve Etkinliğin Değerlendirme Planı (Alan ziyareti: toplum ve hizmet sunucularla görüşmeler)
14 Girişim Etkinliğini Değerlendirme Planı (grup çalışması) Gofin J, Gofin R. Essentials of Global Community health, Johns and Barlett, 2011 (COPC, Community health interventions: planning and methods T p23-44)
15 Dersin değerlendirilmesi ve Geribildirimler
16 Proje sunumları

 

Ders Kitabı

NextGenU/ COPC (online course) Module 6: Considering COPC in Global Health

(http://nextgenu.org/course/view.php?id=112#0)

 

Powerpoint sunumları

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
30
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
2
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
20
20
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
22
22
Final Sınavı
1
30
30
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Uygulamaya yönelik bilgi: Biyomedikal, klinik, epidemiyolojik, biyoistatistik, biyomedikal informatik, sosyal ve davranış bilimleri alanındaki bilgilerini tıbbi sorunların önlenmesi, tanısı, sağaltımı ve yönetimi için kullanır.

2

Bilgi yönetimi ve Araştırma: Araştırma yoluyla ürettiği ve farklı kaynaklardan eriştiği bilgileri kanıta dayalı hasta yönetim süreçlerinde kullanır.

3

Hasta yönetimi: Toplumda sık görülen sağlık sorunlarına yönelik, sağlığı koruma ve geliştirmeyi önceleyen, hasta-merkezli, bütüncül*, güvenli, güvenilir ve kanıta dayalı sağlık hizmeti sunar.

4

Hasta ve çalışan güvenliği: Hastaların ve çalışanların sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.

5

Sağlığı koruma ve geliştirme: Olağan ve olağanüstü durumlarda sağlık hizmeti sunumunda bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. Klinik hekimlik ve halk sağlığı uygulamalarını bütüncül ve yetkin biçimde gerçekleştirir.

X
6

Etik ilkelere bağlılık: Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülüklerini yerine getirir.

7

Mesleksel yetkinlik: Hasta güvenliğini önceleyen yüksek nitelikli bir sağlık hizmeti sunar. Mesleğini uygularken sınırlarını bilir, kendi performansını değerlendirerek geliştirmesi gereken yönlerini belirler ve bir plan dahilinde uygular.

X
8

Mesleksel erdemler: Toplumun hekimliğe güvenini sarsacak davranışlardan kaçınır. Hastalarına ayrım gözetmeksizin şefkatle ve özenle yaklaşır, onların gönencini kendi çıkarlarının önünde tutar.

X
9

Sağlıklı hekim-sağlıklı toplum: Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

10

Gezegen sağlığı ve sağlıklı yaşam biçimleri: Gezegenimizin sunduğu kaynakların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

11

Sosyal yükümlülük olarak sağlığı koruma ve geliştirme: Toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi sosyal yükümlülük olarak kabul eder ve hizmet sunduğu toplumun öncelikli sağlık sorunlarını belirleyerek çözümler üretir.

12

Sağlık politikaları: Sağlık politikalarının bireylerin ve toplumun sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetlerinin kalitesinin arttırılmasını savunur.

X
13

Değişim yönetimi: Nitelikli, güvenli ve maliyet etkin sağlık hizmeti sunmaya yönelik değişim gerektiren konuları/süreçleri ve gerekli kaynakları sistematik biçimde tanımlar ve yönetir.

X
14

Kişisel donanımlar: Sağlık hizmetlerinin daha nitelikli, güvenli ve maliyet etkin olmasına yönelik değişikliklere liderlik edebilecek donanımlara sahip olduğuna yönelik kanıtlar sunar.

15

İletişim becerileri: Sözel ve sözel-olmayan iletişimi etkin olarak kullanır. Etkin dinleme davranışları (göz teması, onaylama, söylediklerini özetleme, vb) ile hastalarla anlaşıldıklarını hissettirecek biçimde iletişim kurar.

16

Hasta ve yakınları ile iletişim: Hastalar ve aileleri ile tedavi sürecine olumlu katkısı olan, destekleyici ilişkiler kurar.

17

Nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti için iletişim: Hastalar, yakınları, sağlık çalışanları, diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlar ile hasta güvenliği risklerini en aza indirecek ve sağlık hizmetinin niteliğini arttıracak şekilde açık, anlaşılır ve profesyonel ilkelere uygun iletişim kurar. Tüm iletişimlerinde hasta mahremiyeti ve veri güvenliğini gözetir ve korur.

18

Bilimsel araştırmanın ve kanıtların nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunumundaki yerini ve önemini açıklar. Hizmet verdiği toplumdaki sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle analiz eder. Kanıtlara ulaşmak için bilgiye erişir. Analiz ettiği bilgiler ve literatürden eriştiği kanıtları daha nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunmak için kullanır.

19

Refleksiyon: Reflektif yaklaşımlar kullanarak mesleki başarımını sorgular, iyileştirme gerektiren alanları tanımlar ve öğrenme gereksinimini belirleyerek mesleki bilgi ve becerisini geliştirir.

20

Stres yönetimi: Stresle baş etme ve tükenmişliği önlemeye yönelik stratejileri açıklar ve uygular.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.