Bizi takip edin
|
EN

MED 215 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar ve Araçlar
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
MED 215
Güz/Bahar
3
0
3
5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Grup çalışması
Problem çözme
Olgu / Vaka çalışması
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders, öğrencilerin tıp alanındaki araştırmaların daha iyi uygulayıcıları olmalarına yardımcı olmak için, temel tıbbi araştırmalara giriş niteliğindeki kavramlar ve araçlarla tanışmalarını sağlamak üzere tasarlanmıştır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Bilimsel araştırmalardaki anahtar kavramları tanımlayabilecektir.
  • 2. Bilimsel metodolojideki temel adımları listeleyip, yeni bilgi geliştirmek için kullanımını açıklayabilecektir
  • 3. İlgi alanlarıyla ilgili basit araştırma soruları sorabilecek ve literatürü gözden geçirebilecektir.
  • 4. Bilimsel soruları yanıtlamak için farklı araştırma türlerini ve yöntemlerini tanımlayabilecektir
  • 5. Araştırma etiğinin araştırma bütünlüğü için önemini açıklayabilecektir.
  • 6. Araştırma verilerinin toplanması, analizi ve yönetimi ile ilgili önemli kavramları betimleyebilecektir.
  • 7. Araştırmada risk değerlendirmesinin nasıl yapılacağını açıklayabilecektir.
  • 8. Yapılandırılmış değerlendirmeyi temel bilimsel makalelere uygulayabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders, öğrencilerin tıp bilimlerindeki araştırma sürecini anlamalarına ve değerlendirmelerine yardımcı olmak için aşağıdaki konuları ele alarak tasarlanmış bir giriş dersidir: Temel araştırma kavramlarına ve araçlarına giriş; Bilimsel araştırmalara uygulanmasıyla birlikte literatür taraması; Bilimsel araştırmanın planlanması, yürütülmesi, analizi ve yorumlanması için teknik ve metodolojik prosedürler; Araştırma sürecinde risk değerlendirmesi.Öğrenciler, bu dersin projesi olarak dersin kavramlarına dayalı yapılandırılmış bir değerlendirme raporu formatı kullanarak bir araştırma makalesini ayrıntılı bir şekilde eleştirel olarak değerlendirecek ve sunacaktır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders Tanıtımı
2 Bilimsel Süreçlere Giriş / Neden Araştırma Yapılır? Research Skills for Medical Students (2012), Chapter 1: What is Research?, sf:10-18.
3 Bilimsel metodolojide temel adımlar ve tıbbi araştırmalarda uygulanması Instructor notes
4 Genel bilgi araştırması / Literatürün gözden geçirilmesi Research Skills for Medical Students (2012), Chapter 2: What is Literature Review?, sf:31-43 Literature search, sf: 43-54 ve eğitmen notları
5 Araştırma türleri ve yöntemleri Research Skills for Medical Students (2012), Chapter 1: What is Research?, sf:18-30. Chapter 4, Evaluation and Research methods, sf: 72-90 ve eğitmen notları
6 Deneysel araştırma tasarımı: Temel teknikler ve araştırmadaki uygulamaları
7 Veri toplama ve sınıflandırması Research Skills for Medical Students (2012), Chapter 5: Data Collection and Information Gathering, sf 91-115 ve eğitmen notları
8 Veri işleme ve analiz Research Skills for Medical Students (2012), Chapter 6: Processing, sf 116-135 Analysing, sf 135-138 On Being Scientist: A Guide to Responsible Conduct in Research,3rd Edt., sf 8-11 ve eğitmen notları
9 ARA SINAV
10 Bilimsel çalışmalara nasıl yaklaşılır? Research Skills for Medical Students (2012), Chapter 3: Critical Appraisal, sf 55-71 ve eğitmen notları
11 Araştırma etiği On Being Scientist: A Guide to Responsible Conduct in Research,3rd Edt., sf 15-27, 35-38, 43-47
12 Araştırma ve değerlendirme sonuçlarının iletilmesi Research Skills for Medical Students (2012), Chapter 8, pg 156-177 and Instructor notes On Being Scientist: A Guide to Responsible Conduct in Research,3rd Edt., sf 29-34, 35-48.
13 Tıbbi araştırmalarda risk değerlendirmesi On Being Scientist: A Guide to Responsible Conduct in Research,3rd Edt., sf 28
14 Öğrenci projelerinin sunumu ve değerlendirilmesi-I
15 Öğrenci projelerinin sunumu ve değerlendirilmesi-II
16 Dönemin gözden geçirilmesi ve Geribildirimler

 

Ders Kitabı
  1. Ann K. Allen. Research Skills for Medical Students (2012), Edt. Becky Taylor, SAGE Publications Inc., Learning Matters Imprinting, London. (ISBN 978-0-85725-837-3)2.

 

  1. Institute of Medicine 2009. On Being a Scientist: A Guide to Responsible Conduct in Research: Third Edition. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/12192. (ISBN 978-0-309-11970-2)
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
10
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
1
30
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
2
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
5
5
Portfolyo
1
20
20
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
5
5
Proje
1
47
47
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
25
25
Final Sınavı
0
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Uygulamaya yönelik bilgi: Biyomedikal, klinik, epidemiyolojik, biyoistatistik, biyomedikal informatik, sosyal ve davranış bilimleri alanındaki bilgilerini tıbbi sorunların önlenmesi, tanısı, sağaltımı ve yönetimi için kullanır.

X
2

Bilgi yönetimi ve Araştırma: Araştırma yoluyla ürettiği ve farklı kaynaklardan eriştiği bilgileri kanıta dayalı hasta yönetim süreçlerinde kullanır.

X
3

Hasta yönetimi: Toplumda sık görülen sağlık sorunlarına yönelik, sağlığı koruma ve geliştirmeyi önceleyen, hasta-merkezli, bütüncül*, güvenli, güvenilir ve kanıta dayalı sağlık hizmeti sunar.

4

Hasta ve çalışan güvenliği: Hastaların ve çalışanların sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.

5

Sağlığı koruma ve geliştirme: Olağan ve olağanüstü durumlarda sağlık hizmeti sunumunda bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. Klinik hekimlik ve halk sağlığı uygulamalarını bütüncül ve yetkin biçimde gerçekleştirir.

6

Etik ilkelere bağlılık: Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülüklerini yerine getirir.

X
7

Mesleksel yetkinlik: Hasta güvenliğini önceleyen yüksek nitelikli bir sağlık hizmeti sunar. Mesleğini uygularken sınırlarını bilir, kendi performansını değerlendirerek geliştirmesi gereken yönlerini belirler ve bir plan dahilinde uygular.

8

Mesleksel erdemler: Toplumun hekimliğe güvenini sarsacak davranışlardan kaçınır. Hastalarına ayrım gözetmeksizin şefkatle ve özenle yaklaşır, onların gönencini kendi çıkarlarının önünde tutar.

9

Sağlıklı hekim-sağlıklı toplum: Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

10

Gezegen sağlığı ve sağlıklı yaşam biçimleri: Gezegenimizin sunduğu kaynakların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

11

Sosyal yükümlülük olarak sağlığı koruma ve geliştirme: Toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi sosyal yükümlülük olarak kabul eder ve hizmet sunduğu toplumun öncelikli sağlık sorunlarını belirleyerek çözümler üretir.

12

Sağlık politikaları: Sağlık politikalarının bireylerin ve toplumun sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetlerinin kalitesinin arttırılmasını savunur.

13

Değişim yönetimi: Nitelikli, güvenli ve maliyet etkin sağlık hizmeti sunmaya yönelik değişim gerektiren konuları/süreçleri ve gerekli kaynakları sistematik biçimde tanımlar ve yönetir.

14

Kişisel donanımlar: Sağlık hizmetlerinin daha nitelikli, güvenli ve maliyet etkin olmasına yönelik değişikliklere liderlik edebilecek donanımlara sahip olduğuna yönelik kanıtlar sunar.

15

İletişim becerileri: Sözel ve sözel-olmayan iletişimi etkin olarak kullanır. Etkin dinleme davranışları (göz teması, onaylama, söylediklerini özetleme, vb) ile hastalarla anlaşıldıklarını hissettirecek biçimde iletişim kurar.

16

Hasta ve yakınları ile iletişim: Hastalar ve aileleri ile tedavi sürecine olumlu katkısı olan, destekleyici ilişkiler kurar.

17

Nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti için iletişim: Hastalar, yakınları, sağlık çalışanları, diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlar ile hasta güvenliği risklerini en aza indirecek ve sağlık hizmetinin niteliğini arttıracak şekilde açık, anlaşılır ve profesyonel ilkelere uygun iletişim kurar. Tüm iletişimlerinde hasta mahremiyeti ve veri güvenliğini gözetir ve korur.

18

Bilimsel araştırmanın ve kanıtların nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunumundaki yerini ve önemini açıklar. Hizmet verdiği toplumdaki sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle analiz eder. Kanıtlara ulaşmak için bilgiye erişir. Analiz ettiği bilgiler ve literatürden eriştiği kanıtları daha nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunmak için kullanır.

X
19

Refleksiyon: Reflektif yaklaşımlar kullanarak mesleki başarımını sorgular, iyileştirme gerektiren alanları tanımlar ve öğrenme gereksinimini belirleyerek mesleki bilgi ve becerisini geliştirir.

20

Stres yönetimi: Stresle baş etme ve tükenmişliği önlemeye yönelik stratejileri açıklar ve uygular.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.