Bizi takip edin
|
EN

INT 601 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Halk Sağlığı İntörnlüğü
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
INT 601
Güz/Bahar
0
0
0
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Saha Çalışması / Uygulama
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin Halk Sağlığı alanındaki hekimlik uygulamalarına katılması ve bunlardan toplumun sağlık düzeyini değerlendirme/ önceliklere karar verme, sağlık eğitimi verme, su analizi ve klorlama, aile planlaması danışmanlığı ve izlemi ile yaşlılarda işlevsellik, risk değerlendirmesi gibi hizmetleri yapabilmesi ve yaşlıda risklerin yönetimine yönelik öneride bulunabilmesi amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Toplumun sosyodemografik ve sağlık düzeyi göstergelerini kullanarak sağlık düzeyini ve öncelikli sağlık sorunlarını tanımlayabilecektir.
  • 2. İlçe Sağlık Müdürlüğünün birimlerini ve sorumluluklarını açıklayabilecektir.
  • 3. Türkiye'de uygulanan sağlığın korunması ve geliştirilmesi programlarını açıklayabilecektir.
  • 4. Toplumda bulaşıcı hastalıklarla mücadele mekanizmalarını (tespit, bildirim, filyasyon, salgın incelemesi ve kontrol yöntemleri, toplu yaşam alanlarında enfeksiyonları engelleyici önlemleri) açıklayabilecektir.
  • 5. Su numunesi alıp, klor düzeyini değerlendirebilecek, su dezenfeksiyonu yapabilecektir
  • 6. Aile planlaması danışmanlık hizmeti vererek, kullanıcıları izleyebilecektir.
  • 7. Sağlık Bakanlığı tarafından yürütülen tarama programlarını (işitme, yenidoğan metabolik ve endokrin hastalık, meme kanseri, kolon kanseri, serviks kanseri, evlilik öncesi tarama programları ) açıklayabilecektir.
  • 8. Okul sağlığı hizmetlerinin temel bileşenlerini sayabilecektir.
  • 9. İlçe düzeyinde genişletilmiş bağışıklama programının (GBP) yönetimini (hedef grupların belirlenmesi, bağışıklama oranlarının ve aşı gereksinimlerinin hesaplanması, soğuk zincir uygulamalarının takip edilmesi) açıklayabilecektir.
  • 10. Topluma yönelik sağlık eğitimi verebilecektir
  • 11. Yaşam biçimini geliştirmeye yönelik danışmanlık hizmetlerinin (tütün bırakma, sağlıklı beslenme, fizik aktivite) nasıl yapıldığını ve sonuçlarını hasta ve/ veya yakınlarına açıklayabilecektir.
  • 12. Verem savaş dispanserlerinde tüberküloz olgusu yönetimi, bildirimini açıklayabilecektir.
  • 13. Yaşlılarda işlevsellik ve risk değerlendirmesi yapabilir, risklerin yönetimine yönelik öneride bulunabilir.
  • 14. Defin ruhsatının nasıl düzenleneceğini açıklayabilecektir.
  • 15. Halk sağlığı hizmetleri ile ilgili etik sorunları tartışabilecektir.
  • 16. Türkiye'deki sağlık hizmetlerinin kalitesini sağlık sisteminin organizasyon ve finansal özelliklerini dikkate alarak değerlendirir ve iyileştirmeye yönelik önerileri tartışır.
  • 17. Kişisel ve mesleki gelişim için yansıtıcı uygulama ve öz değerlendirmeyi kullanır ve kişisel başarı eserlerini elektronik formatta toplar.
Ders Tanımı Bu ders kapsamında öğrencilerin İlçe Sağlık Müdürlüğünün farklı birimleri ile Belediyelerin Sağlık İşleri Müdürlüğü tarafından sunulan sağlık hizmetlerine katılarak bu hizmetleri açıklayabilmeleri, bu hizmetlerden sağlık düzeyini değerlendirme/ önceliklere karar verme, sağlık hizmetlerinin kalitesini değerlendrime ve geliştirmeye yönelik öneri sunma, sağlık eğitimi verme, su analizi ve klorlama, aile planlaması danışmanlığı ve izlemi ile yaşlılarda işlevsellik, risk değerlendirmesi gibi hizmetleri yapabilmesi ve yaşlıda risklerin yönetimine yönelik öneride bulunabilmesi amaçlanmaktadır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, Halk Sağlığı uygulama
2 Halk Sağlığı uygulama
3 Halk Sağlığı uygulama
4 Halk Sağlığı uygulama

 

Ders Kitabı
  1. Üner,S. ve Okyay, P. (Ed.). (2020). Türkiye Sağlık Raporu 2020. Ankara: Hipokrat Yayınevi. ISBN: 978- 605-7874-83-2
  2. https://www.halksagligiokulu.org/Kitap/DownloadEBook/a35b8034-2993-460e-9d1c-816b46a3e5b2

  3. Halk Sağlığı. Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları. Edit: Birgül PİYAL, Ankara. 978-975-482-970-9 (https://www.recepakdur.com/media/1272/01-halk-sag-lig-i.pdf)
  4. AFMC Primer on Population Health. 2017 (2nd edition) The Association of Faculties of Medicine of Canada, Ottava,  p11-23.

http://nextgenu.org/course/resource.php?tbl=2&id=7998&course=205&url=https%3A%2F%2Fafmc.ca%2FAFMCPrimer.pdf%3Fver%3D1.1%23page%3D246&section=8

4. TC Sağlık Bakanlığı, WHO, CDC’nin ilgili programlarının web sayfaları

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
100
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
100
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 4 x teorik ders saati)
4
0
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 4 x uygulama/lab ders saati)
4
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
1
120
120
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
0
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Uygulamaya yönelik bilgi: Biyomedikal, klinik, epidemiyolojik, biyoistatistik, biyomedikal informatik, sosyal ve davranış bilimleri alanındaki bilgilerini tıbbi sorunların önlenmesi, tanısı, sağaltımı ve yönetimi için kullanır.

2

Bilgi yönetimi ve Araştırma: Araştırma yoluyla ürettiği ve farklı kaynaklardan eriştiği bilgileri kanıta dayalı hasta yönetim süreçlerinde kullanır.

3

Hasta yönetimi: Toplumda sık görülen sağlık sorunlarına yönelik, sağlığı koruma ve geliştirmeyi önceleyen, hasta-merkezli, bütüncül*, güvenli, güvenilir ve kanıta dayalı sağlık hizmeti sunar.

X
4

Hasta ve çalışan güvenliği: Hastaların ve çalışanların sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.

X
5

Sağlığı koruma ve geliştirme: Olağan ve olağanüstü durumlarda sağlık hizmeti sunumunda bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. Klinik hekimlik ve halk sağlığı uygulamalarını bütüncül ve yetkin biçimde gerçekleştirir.

X
6

Etik ilkelere bağlılık: Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülüklerini yerine getirir.

X
7

Mesleksel yetkinlik: Hasta güvenliğini önceleyen yüksek nitelikli bir sağlık hizmeti sunar. Mesleğini uygularken sınırlarını bilir, kendi performansını değerlendirerek geliştirmesi gereken yönlerini belirler ve bir plan dahilinde uygular.

8

Mesleksel erdemler: Toplumun hekimliğe güvenini sarsacak davranışlardan kaçınır. Hastalarına ayrım gözetmeksizin şefkatle ve özenle yaklaşır, onların gönencini kendi çıkarlarının önünde tutar.

9

Sağlıklı hekim-sağlıklı toplum: Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

10

Gezegen sağlığı ve sağlıklı yaşam biçimleri: Gezegenimizin sunduğu kaynakların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
11

Sosyal yükümlülük olarak sağlığı koruma ve geliştirme: Toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi sosyal yükümlülük olarak kabul eder ve hizmet sunduğu toplumun öncelikli sağlık sorunlarını belirleyerek çözümler üretir.

X
12

Sağlık politikaları: Sağlık politikalarının bireylerin ve toplumun sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetlerinin kalitesinin arttırılmasını savunur.

X
13

Değişim yönetimi: Nitelikli, güvenli ve maliyet etkin sağlık hizmeti sunmaya yönelik değişim gerektiren konuları/süreçleri ve gerekli kaynakları sistematik biçimde tanımlar ve yönetir.

14

Kişisel donanımlar: Sağlık hizmetlerinin daha nitelikli, güvenli ve maliyet etkin olmasına yönelik değişikliklere liderlik edebilecek donanımlara sahip olduğuna yönelik kanıtlar sunar.

X
15

İletişim becerileri: Sözel ve sözel-olmayan iletişimi etkin olarak kullanır. Etkin dinleme davranışları (göz teması, onaylama, söylediklerini özetleme, vb) ile hastalarla anlaşıldıklarını hissettirecek biçimde iletişim kurar.

X
16

Hasta ve yakınları ile iletişim: Hastalar ve aileleri ile tedavi sürecine olumlu katkısı olan, destekleyici ilişkiler kurar.

X
17

Nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti için iletişim: Hastalar, yakınları, sağlık çalışanları, diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlar ile hasta güvenliği risklerini en aza indirecek ve sağlık hizmetinin niteliğini arttıracak şekilde açık, anlaşılır ve profesyonel ilkelere uygun iletişim kurar. Tüm iletişimlerinde hasta mahremiyeti ve veri güvenliğini gözetir ve korur.

X
18

Bilimsel araştırmanın ve kanıtların nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunumundaki yerini ve önemini açıklar. Hizmet verdiği toplumdaki sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle analiz eder. Kanıtlara ulaşmak için bilgiye erişir. Analiz ettiği bilgiler ve literatürden eriştiği kanıtları daha nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunmak için kullanır.

X
19

Refleksiyon: Reflektif yaklaşımlar kullanarak mesleki başarımını sorgular, iyileştirme gerektiren alanları tanımlar ve öğrenme gereksinimini belirleyerek mesleki bilgi ve becerisini geliştirir.

X
20

Stres yönetimi: Stresle baş etme ve tükenmişliği önlemeye yönelik stratejileri açıklar ve uygular.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.