Bizi takip edin
|
EN

HSP 302 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
İnsan Toplum Gezegen VI
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HSP 302
Bahar
2
0
2
3

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin sonunda öğrencilerin, Türkiye’de üreme sağlığı, çocuk sağlığı sorunlarının boyutunu, sunulan hizmetleri ve korunma yollarını açıklayabilmeleri, afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetlerinin nasıl sunulması gerektiğini açıklayabilmeleri, üreme sağlığı ve ruh sağlığı sorunları ile çocuk ve yaşlı hastaya sunulan hizmetleri etik ve hukuki boyutu ile tartışabilmeleri amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Türkiye’de önemli çocukluk çağı sağlık sorunlarını açıklayabilir.
  • Türkiye’de Sağlık Bakanlığı tarafından sunulan çocuk sağlığı hizmetlerini ve kalitesini açıklayabilir, geliştirmeye yönelik politika önerilerini tartışabilir.
  • Üreme sağlığı kavramını ve üreme haklarını açıklayabilir.
  • Türkiye’de üreme sağlığı düzeyini açıklayabilir.
  • Türkiye’de Sağlık Bakanlığı tarafından sunulan üreme sağlığı hizmetlerini ve kalitesini açıklayabilir, geliştirmeye yönelik politika önerilerini tartışabilir.
  • Üreme sağlığı hizmetlerini etik boyutu ile tartışabilecektir.
  • Çocuk hastaya sunulan hizmetleri etik boyutu ile tartışabilecektir.
  • Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri planlamasını açıklayabilecektir.
  • Yaşlı hastaya sunulan hizmetleri etik boyutu ile tartışabilecektir.
  • Ruh sağlığı sorunlarında etik olayları tartışabilecektir.
  • Hekimlik mesleğinin değerlerini ve sorumluluklarını açıklayabilecektir.
  • Kişisel ve mesleki gelişim için reflektif uygulama ve öz değerlendirmeyi kullanır ve kişisel başarı kanıtlarını elektronik formatta biriktirir.
  • Afet etiği ve tıbbi profesyonellik ile ilgili konuları açıklayabilecekti
Ders Tanımı Bu derste üreme sağlığı, çocuk sağlığı sorunlarında korunma, afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri ile üreme sağlığı, çocuk hasta, yaşlı hasta ve ruh sağlığı sorunlarında etik konular ele alacaktır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, Dersin Tanıtımı Üreme sağlığı kavramı, üreme hakları demografik geçiş, Türkiye’de Nüfus Politikaları Türkiye’de Üreme Sağlığı Düzeyi Sağlık Bakanlığı tarafından sunulan Üreme Sağlığı Programları Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf
2 Giriş, Dersin Tanıtımı Üreme sağlığı kavramı, üreme hakları demografik geçiş, Türkiye’de Nüfus Politikaları Türkiye’de Üreme Sağlığı Düzeyi Sağlık Bakanlığı tarafından sunulan Üreme Sağlığı Programları Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf
3 Kırılgan gruplarda üreme sağlığı sorunları Seks işçileri, LGBTIQ+, göçmen kadınların üreme sağlığı sorunları, erken ve zorla evlilikler, toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve kadına yönelik şiddet
4 Kültürel çeşitliliğe saygı, çoğulculuk, vicdani ret ve sınırları: Dışlanmış/hassas/dezavantajlı gruplarda üreme sağlığ
5 Mahremiyet ve gizlilik: Üreme sağlığı hizmetlerinin etik-yasal yönleri Ayrımcılık yasağı ve damgalama yasağı: Savunmasız gruplarda üreme sağlığı
6 Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri TTB. OLAĞANDIŞI DURUMLARDA SAĞLIK HİZMETLERİ SAĞLIK ÇALIŞANININ EL KİTABI, Aralık 2002, Ankara. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/odsh_ek.pdf CDC. Ready to Respond to Public Health Emergencies https://www.cdc.gov/features/public-health-emergencies/index.html
7 Afet etiği: Sosyal sorumluluk, dayanışma ve işbirliği Afet etiği: Eşitlik, adalet ve hakkaniyet TTB. OLAĞANDIŞI DURUMLARDA SAĞLIK HİZMETLERİ SAĞLIK ÇALIŞANININ EL KİTABI, Aralık 2002, Ankara. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/odsh_ek.pdf CDC. Ready to Respond to Public Health Emergencies https://www.cdc.gov/features/public-health-emergencies/index.html
8 Sağlık hizmetlerinin organizasyonu ve sınırlı kaynakların tahsisi ve manevi zarar: Afet etiği Hekim öz düzenlemesi, yetkinliğin sürdürülmesi ve manevi zarar: Afet etiği
9 Öğrenci sunumları Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri TTB. OLAĞANDIŞI DURUMLARDA SAĞLIK HİZMETLERİ SAĞLIK ÇALIŞANININ EL KİTABI, Aralık 2002, Ankara. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/odsh_ek.pdf CDC. Ready to Respond to Public Health Emergencies https://www.cdc.gov/features/public-health-emergencies/index.html
10 Öğrenci sunumları Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri TTB. OLAĞANDIŞI DURUMLARDA SAĞLIK HİZMETLERİ SAĞLIK ÇALIŞANININ EL KİTABI, Aralık 2002, Ankara. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/odsh_ek.pdf CDC. Ready to Respond to Public Health Emergencies https://www.cdc.gov/features/public-health-emergencies/index.html
11 Türkiye’de önemli çocuk sağlığı sorunları, Sağlık Bakanlığı Çocuk sağlığı programları Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkeyhttp://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf
12 Türkiye’de önemli çocuk sağlığı sorunları, Sağlık Bakanlığı Çocuk sağlığı programları Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkeyhttp://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf
13 Kırılgan gruplarda çocuk sağlığı sorunları (çocuk ihmali ve istismarı, sokakta yaşayan çocuk, çocuk işçi, kazalar) ağız-diş sağlığı sorunları Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkeyhttp://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf
14 Rıza ehliyeti olmayan kişiler: Reşit olmayan hastalara yaklaşımın etik-hukuki yönleri
15 Üreme sağlığı hizmetleri ve çocuk hastaların hukuki boyutu
16 Kırılgan gruplara ve insan onuruna saygı: Yaşlı hastalara yaklaşım
17 Ayrımcılık yapmama ve damgalamama UNESCO. Bioethics Core Curriculum
18 Ruhsal hastalığı olan kişilere yaklaşım UNESCO. Bioethics Core Curriculum

 

Ders Kitabı

1- Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey

http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf

 

2. UNESCO. Bioethics Core Curriculum

Bioethics Core Curriculum Section 2: Study Materials Ethics Education Programme Version 1.0  SHS/EST/EEP/2011/PI/3 UNESCO 2011 http://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/themes/bioethics/ethics-education-programme/activities/educational-resources/

 

3. TTB. OLAĞANDIŞI DURUMLARDA SAĞLIK HİZMETLERİ SAĞLIK ÇALIŞANININ EL KİTABI, Aralık 2002, Ankara.

http://www.ttb.org.tr/kutuphane/odsh_ek.pdf

 

4. CDC. Ready to Respond to Public Health Emergencies

  1. https://www.cdc.gov/features/public-health-emergencies/index.html

 

HUNEE. 2014 Research on Domestic Violence against Women in Turkey Main Report

http://www.hips.hacettepe.edu.tr/siddet2014/rapor/ingilizceozetraporweb.pdf

 

Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey Syrian Migrant Sample. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey.

HUNEE. Türkiye’de Yasal Olarak İkamet Eden Yabancıların Profili ve Yaşam Koşulları Ankara, 2017

http://www.hips.hacettepe.edu.tr/yasalyabanci2015/rapor/yasal_yabancilar_2018.pdf

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
1
10
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
30
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati)
18
2
36
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati)
18
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
1
6
6
Ödev
1
10
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
16
16
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
1
22
22
    Toplam
90

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Uygulamaya yönelik bilgi: Biyomedikal, klinik, epidemiyolojik, biyoistatistik, biyomedikal informatik, sosyal ve davranış bilimleri alanındaki bilgilerini tıbbi sorunların önlenmesi, tanısı, sağaltımı ve yönetimi için kullanır.

2

Bilgi yönetimi ve Araştırma: Araştırma yoluyla ürettiği ve farklı kaynaklardan eriştiği bilgileri kanıta dayalı hasta yönetim süreçlerinde kullanır.

3

Hasta yönetimi: Toplumda sık görülen sağlık sorunlarına yönelik, sağlığı koruma ve geliştirmeyi önceleyen, hasta-merkezli, bütüncül*, güvenli, güvenilir ve kanıta dayalı sağlık hizmeti sunar.

4

Hasta ve çalışan güvenliği: Hastaların ve çalışanların sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.

5

Sağlığı koruma ve geliştirme: Olağan ve olağanüstü durumlarda sağlık hizmeti sunumunda bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. Klinik hekimlik ve halk sağlığı uygulamalarını bütüncül ve yetkin biçimde gerçekleştirir.

X
6

Etik ilkelere bağlılık: Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülüklerini yerine getirir.

X
7

Mesleksel yetkinlik: Hasta güvenliğini önceleyen yüksek nitelikli bir sağlık hizmeti sunar. Mesleğini uygularken sınırlarını bilir, kendi performansını değerlendirerek geliştirmesi gereken yönlerini belirler ve bir plan dahilinde uygular.

X
8

Mesleksel erdemler: Toplumun hekimliğe güvenini sarsacak davranışlardan kaçınır. Hastalarına ayrım gözetmeksizin şefkatle ve özenle yaklaşır, onların gönencini kendi çıkarlarının önünde tutar.

X
9

Sağlıklı hekim-sağlıklı toplum: Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

10

Gezegen sağlığı ve sağlıklı yaşam biçimleri: Gezegenimizin sunduğu kaynakların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

11

Sosyal yükümlülük olarak sağlığı koruma ve geliştirme: Toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi sosyal yükümlülük olarak kabul eder ve hizmet sunduğu toplumun öncelikli sağlık sorunlarını belirleyerek çözümler üretir.

X
12

Sağlık politikaları: Sağlık politikalarının bireylerin ve toplumun sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetlerinin kalitesinin arttırılmasını savunur.

X
13

Değişim yönetimi: Nitelikli, güvenli ve maliyet etkin sağlık hizmeti sunmaya yönelik değişim gerektiren konuları/süreçleri ve gerekli kaynakları sistematik biçimde tanımlar ve yönetir.

14

Kişisel donanımlar: Sağlık hizmetlerinin daha nitelikli, güvenli ve maliyet etkin olmasına yönelik değişikliklere liderlik edebilecek donanımlara sahip olduğuna yönelik kanıtlar sunar.

15

İletişim becerileri: Sözel ve sözel-olmayan iletişimi etkin olarak kullanır. Etkin dinleme davranışları (göz teması, onaylama, söylediklerini özetleme, vb) ile hastalarla anlaşıldıklarını hissettirecek biçimde iletişim kurar.

X
16

Hasta ve yakınları ile iletişim: Hastalar ve aileleri ile tedavi sürecine olumlu katkısı olan, destekleyici ilişkiler kurar.

17

Nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti için iletişim: Hastalar, yakınları, sağlık çalışanları, diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlar ile hasta güvenliği risklerini en aza indirecek ve sağlık hizmetinin niteliğini arttıracak şekilde açık, anlaşılır ve profesyonel ilkelere uygun iletişim kurar. Tüm iletişimlerinde hasta mahremiyeti ve veri güvenliğini gözetir ve korur.

X
18

Bilimsel araştırmanın ve kanıtların nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunumundaki yerini ve önemini açıklar. Hizmet verdiği toplumdaki sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle analiz eder. Kanıtlara ulaşmak için bilgiye erişir. Analiz ettiği bilgiler ve literatürden eriştiği kanıtları daha nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunmak için kullanır.

19

Refleksiyon: Reflektif yaklaşımlar kullanarak mesleki başarımını sorgular, iyileştirme gerektiren alanları tanımlar ve öğrenme gereksinimini belirleyerek mesleki bilgi ve becerisini geliştirir.

X
20

Stres yönetimi: Stresle baş etme ve tükenmişliği önlemeye yönelik stratejileri açıklar ve uygular.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.