TIP FAKÜLTESİ
Tıp
HSP 302 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
İnsan Toplum Gezegen VI
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HSP 302
|
Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Anlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin, Türkiye’de üreme sağlığı, çocuk sağlığı sorunlarının boyutunu, sunulan hizmetleri ve korunma yollarını açıklayabilmeleri, afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetlerinin nasıl sunulması gerektiğini açıklayabilmeleri, üreme sağlığı ve ruh sağlığı sorunları ile çocuk ve yaşlı hastaya sunulan hizmetleri etik ve hukuki boyutu ile tartışabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste üreme sağlığı, çocuk sağlığı sorunlarında korunma, afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri ile üreme sağlığı, çocuk hasta, yaşlı hasta ve ruh sağlığı sorunlarında etik konular ele alacaktır. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Dersin Tanıtımı Üreme sağlığı kavramı, üreme hakları demografik geçiş, Türkiye’de Nüfus Politikaları Türkiye’de Üreme Sağlığı Düzeyi Sağlık Bakanlığı tarafından sunulan Üreme Sağlığı Programları | Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf |
2 | Giriş, Dersin Tanıtımı Üreme sağlığı kavramı, üreme hakları demografik geçiş, Türkiye’de Nüfus Politikaları Türkiye’de Üreme Sağlığı Düzeyi Sağlık Bakanlığı tarafından sunulan Üreme Sağlığı Programları | Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf |
3 | Kırılgan gruplarda üreme sağlığı sorunları Seks işçileri, LGBTIQ+, göçmen kadınların üreme sağlığı sorunları, erken ve zorla evlilikler, toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve kadına yönelik şiddet | |
4 | Kültürel çeşitliliğe saygı, çoğulculuk, vicdani ret ve sınırları: Dışlanmış/hassas/dezavantajlı gruplarda üreme sağlığ | |
5 | Mahremiyet ve gizlilik: Üreme sağlığı hizmetlerinin etik-yasal yönleri Ayrımcılık yasağı ve damgalama yasağı: Savunmasız gruplarda üreme sağlığı | |
6 | Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri | TTB. OLAĞANDIŞI DURUMLARDA SAĞLIK HİZMETLERİ SAĞLIK ÇALIŞANININ EL KİTABI, Aralık 2002, Ankara. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/odsh_ek.pdf CDC. Ready to Respond to Public Health Emergencies https://www.cdc.gov/features/public-health-emergencies/index.html |
7 | Afet etiği: Sosyal sorumluluk, dayanışma ve işbirliği Afet etiği: Eşitlik, adalet ve hakkaniyet | TTB. OLAĞANDIŞI DURUMLARDA SAĞLIK HİZMETLERİ SAĞLIK ÇALIŞANININ EL KİTABI, Aralık 2002, Ankara. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/odsh_ek.pdf CDC. Ready to Respond to Public Health Emergencies https://www.cdc.gov/features/public-health-emergencies/index.html |
8 | Sağlık hizmetlerinin organizasyonu ve sınırlı kaynakların tahsisi ve manevi zarar: Afet etiği Hekim öz düzenlemesi, yetkinliğin sürdürülmesi ve manevi zarar: Afet etiği | |
9 | Öğrenci sunumları Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri | TTB. OLAĞANDIŞI DURUMLARDA SAĞLIK HİZMETLERİ SAĞLIK ÇALIŞANININ EL KİTABI, Aralık 2002, Ankara. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/odsh_ek.pdf CDC. Ready to Respond to Public Health Emergencies https://www.cdc.gov/features/public-health-emergencies/index.html |
10 | Öğrenci sunumları Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri | TTB. OLAĞANDIŞI DURUMLARDA SAĞLIK HİZMETLERİ SAĞLIK ÇALIŞANININ EL KİTABI, Aralık 2002, Ankara. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/odsh_ek.pdf CDC. Ready to Respond to Public Health Emergencies https://www.cdc.gov/features/public-health-emergencies/index.html |
11 | Türkiye’de önemli çocuk sağlığı sorunları, Sağlık Bakanlığı Çocuk sağlığı programları | Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkeyhttp://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf |
12 | Türkiye’de önemli çocuk sağlığı sorunları, Sağlık Bakanlığı Çocuk sağlığı programları | Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkeyhttp://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf |
13 | Kırılgan gruplarda çocuk sağlığı sorunları (çocuk ihmali ve istismarı, sokakta yaşayan çocuk, çocuk işçi, kazalar) ağız-diş sağlığı sorunları | Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkeyhttp://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf |
14 | Rıza ehliyeti olmayan kişiler: Reşit olmayan hastalara yaklaşımın etik-hukuki yönleri | |
15 | Üreme sağlığı hizmetleri ve çocuk hastaların hukuki boyutu | |
16 | Kırılgan gruplara ve insan onuruna saygı: Yaşlı hastalara yaklaşım | |
17 | Ayrımcılık yapmama ve damgalamama | UNESCO. Bioethics Core Curriculum |
18 | Ruhsal hastalığı olan kişilere yaklaşım | UNESCO. Bioethics Core Curriculum |
Ders Kitabı | 1- Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf
2. UNESCO. Bioethics Core Curriculum Bioethics Core Curriculum Section 2: Study Materials Ethics Education Programme Version 1.0 SHS/EST/EEP/2011/PI/3 UNESCO 2011 http://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/themes/bioethics/ethics-education-programme/activities/educational-resources/
3. TTB. OLAĞANDIŞI DURUMLARDA SAĞLIK HİZMETLERİ SAĞLIK ÇALIŞANININ EL KİTABI, Aralık 2002, Ankara. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/odsh_ek.pdf
4. CDC. Ready to Respond to Public Health Emergencies
HUNEE. 2014 Research on Domestic Violence against Women in Turkey Main Report http://www.hips.hacettepe.edu.tr/siddet2014/rapor/ingilizceozetraporweb.pdf
Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey Syrian Migrant Sample. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey. HUNEE. Türkiye’de Yasal Olarak İkamet Eden Yabancıların Profili ve Yaşam Koşulları Ankara, 2017 http://www.hips.hacettepe.edu.tr/yasalyabanci2015/rapor/yasal_yabancilar_2018.pdf |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo |
1
|
10
|
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
30
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati) |
18
|
2
|
36
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati) |
18
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0
|
||
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
1
|
6
|
6
|
Ödev |
1
|
10
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
16
|
16
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
22
|
22
|
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Uygulamaya yönelik bilgi: Biyomedikal, klinik, epidemiyolojik, biyoistatistik, biyomedikal informatik, sosyal ve davranış bilimleri alanındaki bilgilerini tıbbi sorunların önlenmesi, tanısı, sağaltımı ve yönetimi için kullanır. |
|||||
2 | Bilgi yönetimi ve Araştırma: Araştırma yoluyla ürettiği ve farklı kaynaklardan eriştiği bilgileri kanıta dayalı hasta yönetim süreçlerinde kullanır. |
|||||
3 | Hasta yönetimi: Toplumda sık görülen sağlık sorunlarına yönelik, sağlığı koruma ve geliştirmeyi önceleyen, hasta-merkezli, bütüncül*, güvenli, güvenilir ve kanıta dayalı sağlık hizmeti sunar. |
|||||
4 | Hasta ve çalışan güvenliği: Hastaların ve çalışanların sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. |
|||||
5 | Sağlığı koruma ve geliştirme: Olağan ve olağanüstü durumlarda sağlık hizmeti sunumunda bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. Klinik hekimlik ve halk sağlığı uygulamalarını bütüncül ve yetkin biçimde gerçekleştirir. |
X | ||||
6 | Etik ilkelere bağlılık: Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülüklerini yerine getirir. |
X | ||||
7 | Mesleksel yetkinlik: Hasta güvenliğini önceleyen yüksek nitelikli bir sağlık hizmeti sunar. Mesleğini uygularken sınırlarını bilir, kendi performansını değerlendirerek geliştirmesi gereken yönlerini belirler ve bir plan dahilinde uygular. |
X | ||||
8 | Mesleksel erdemler: Toplumun hekimliğe güvenini sarsacak davranışlardan kaçınır. Hastalarına ayrım gözetmeksizin şefkatle ve özenle yaklaşır, onların gönencini kendi çıkarlarının önünde tutar. |
X | ||||
9 | Sağlıklı hekim-sağlıklı toplum: Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
|||||
10 | Gezegen sağlığı ve sağlıklı yaşam biçimleri: Gezegenimizin sunduğu kaynakların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar. |
|||||
11 | Sosyal yükümlülük olarak sağlığı koruma ve geliştirme: Toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi sosyal yükümlülük olarak kabul eder ve hizmet sunduğu toplumun öncelikli sağlık sorunlarını belirleyerek çözümler üretir. |
X | ||||
12 | Sağlık politikaları: Sağlık politikalarının bireylerin ve toplumun sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetlerinin kalitesinin arttırılmasını savunur. |
X | ||||
13 | Değişim yönetimi: Nitelikli, güvenli ve maliyet etkin sağlık hizmeti sunmaya yönelik değişim gerektiren konuları/süreçleri ve gerekli kaynakları sistematik biçimde tanımlar ve yönetir. |
|||||
14 | Kişisel donanımlar: Sağlık hizmetlerinin daha nitelikli, güvenli ve maliyet etkin olmasına yönelik değişikliklere liderlik edebilecek donanımlara sahip olduğuna yönelik kanıtlar sunar. |
|||||
15 | İletişim becerileri: Sözel ve sözel-olmayan iletişimi etkin olarak kullanır. Etkin dinleme davranışları (göz teması, onaylama, söylediklerini özetleme, vb) ile hastalarla anlaşıldıklarını hissettirecek biçimde iletişim kurar. |
X | ||||
16 | Hasta ve yakınları ile iletişim: Hastalar ve aileleri ile tedavi sürecine olumlu katkısı olan, destekleyici ilişkiler kurar. |
|||||
17 | Nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti için iletişim: Hastalar, yakınları, sağlık çalışanları, diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlar ile hasta güvenliği risklerini en aza indirecek ve sağlık hizmetinin niteliğini arttıracak şekilde açık, anlaşılır ve profesyonel ilkelere uygun iletişim kurar. Tüm iletişimlerinde hasta mahremiyeti ve veri güvenliğini gözetir ve korur. |
X | ||||
18 | Bilimsel araştırmanın ve kanıtların nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunumundaki yerini ve önemini açıklar. Hizmet verdiği toplumdaki sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle analiz eder. Kanıtlara ulaşmak için bilgiye erişir. Analiz ettiği bilgiler ve literatürden eriştiği kanıtları daha nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunmak için kullanır. |
|||||
19 | Refleksiyon: Reflektif yaklaşımlar kullanarak mesleki başarımını sorgular, iyileştirme gerektiren alanları tanımlar ve öğrenme gereksinimini belirleyerek mesleki bilgi ve becerisini geliştirir. |
X | ||||
20 | Stres yönetimi: Stresle baş etme ve tükenmişliği önlemeye yönelik stratejileri açıklar ve uygular. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Prag’dan İzmir Ekonomi’ye Önemli Konuk
Avrupa’nın en iyi yükseköğretim kurumları arasında yer alan Prag Charles Üniversitesi’nin Tıbbi Biyokimya ve Laboratuvar Tıbbı Enstitüsü Başkanı, Önceki Dönem Rektörü Prof.
14 Mart Tıp Bayramı Kutlaması
14 Mart Tıp Bayramını öğrencilerimiz ile birlikte Atamızın anıtına çelenk koyarak ve Tıbbiyeli Hikmet heykelini ziyaret ederek kutladık.
Asya Kıtasında ‘İzmir Ekonomi’ İmzası
Yenilikçi, öğrenci merkezli ve teknoloji temelli eğitim programıyla nitelikli genç hekimleri ülkemize kazandıran İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi, başarısını uluslararası alanda
Merhum Profesöre 'Kalıcı' Vefa
Kanser nedeniyle yaklaşık bir yıl önce yaşamını yitiren tıp dünyasının sevilen isimlerinden Prof. Dr. İbrahim Akel, meslektaşları tarafından unutulmadı.
İzmir Ekonomi’den Avrupa’nın Zirvesine
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi öğrencisi Dilge Kocabaş, 130 üniversiteden yaklaşık 50 bin öğrencinin üye olduğu, merkezi Belçika’da bulunan Avrupa Tıp
Geleceğin Hekimlerinden ‘Tıbbiyeli Yemini’
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi’nde bu yıl eğitime başlayan 48 öğrenci, beyaz önlüklerini giyip ‘Tıbbiyeli Yemini’ ederek hekimlik yolunda ilk adımı
‘Sıcak Sağlık Eylem Planı’ Önerisi
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Gönül Dinç Horasan, küresel ısınmaya bağlı olarak önümüzdeki yıllarda da yüksek sıcaklık
Bergama Asklepion’da ‘Tarihi’ Mezuniyet
Türkiye’nin sağlık alanındaki gelişime katkı sağlamak amacıyla 6 yıl önce kurulan İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi, ilk mezunlarını verdi.