
Tıp Fakültesi
HSP 302 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
İnsan Toplum Gezegen VI
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HSP 302
|
Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Anlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin, Türkiye’de üreme sağlığı, çocuk sağlığı, ruh sağlığı sorunlarının boyutunu, sunulan hizmetleri ve korunma yollarını açıklayabilmeleri, çocuklar, kadınlar, mülteciler içinde dezavantajlı grupların risklerini ve sorunlarını açıklayabilmeleri, bu grupların sağlığının korunması, yaşam süresinin uzatılması ve sağlığının geliştirilmesi için bireysel ve toplumsal düzeyde öneri sunabilmeleri, afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetlerinin nasıl sunulması gerektiğini açıklayabilmeleri, üreme sağlığı ve ruh sağlığı sorunları ile çocuk ve yaşlı hastaya sunulan hizmetleri etik boyutu ile tartışabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste üreme sağlığı, çocuk sağlığı sorunlarında korunma, dezavantajlı grupların sağlık sorunları, afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri ile üreme sağlığı, çocuk hasta, yaşlı hasta ve ruh sağlığı sorunlarında etik konular ele alacaktır. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Dersin Tanıtımı Türkiye’de Çocuk sağlığı Düzeyi Önemli Çocuk Sağlığı Sorunları ve Korunma (grup çalışması) | Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf |
2 | Giriş, Dersin Tanıtımı Türkiye’de Çocuk sağlığı Düzeyi Önemli Çocuk Sağlığı Sorunları ve Korunma (grup çalışması) | Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf |
3 | Önemli Çocuk Sağlığı Sorunları ve Korunma (grup çalışması) (2 h) | Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf |
4 | Önemli Üreme Sağlığı Sorunları ve Korunma (grup çalışması) (2 h) | Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf |
5 | Önemli Üreme Sağlığı Sorunları ve Korunma (grup çalışması) | http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey |
6 | Önemli Çocuk sağlığı Sorunları ve Korunma (sunumlar) | http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey |
7 | Önemli Üreme Sağlığı Sorunları ve Korunma (sunumlar) | http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey |
8 | Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri | TTB. OLAĞANDIŞI DURUMLARDA SAĞLIK HİZMETLERİ SAĞLIK ÇALIŞANININ EL KİTABI, Aralık 2002, Ankara. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/odsh_ek.pdf CDC. Ready to Respond to Public Health Emergencies https://www.cdc.gov/features/public-health-emergencies/index.html |
9 | Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri | TTB. OLAĞANDIŞI DURUMLARDA SAĞLIK HİZMETLERİ SAĞLIK ÇALIŞANININ EL KİTABI, Aralık 2002, Ankara. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/odsh_ek.pdf CDC. Ready to Respond to Public Health Emergencies https://www.cdc.gov/features/public-health-emergencies/index.html |
10 | Öğrenci sunumları Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri | |
11 | Öğrenci sunumları Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri | |
12 | Ruh sağlığı sorunlarında etik | |
13 | Üreme sağlığı hizmetlerinde Etik Çocuk hasta ve etik | |
14 | Yaşlı hasta ve etik Ruh sağlığı sorunları ve etik | UNESCO. Bioethics Core Curriculum |
15 | Üreme sağlığı hizmetlerinde Etik Çocuk hasta ve etik | UNESCO. Bioethics Core Curriculum |
16 | Discussion Dezavantajlı grupların sağlık sorunları, çözüm önerileri -çalışan çocuk, istismar edilen çocuk, çocuk gelin -Kadın -mülteciler ve romanlar | HUNEE. 2014 Research on Domestic Violence against Women in Turkey Main Report http://www.hips.hacettepe.edu.tr/siddet2014/rapor/ingilizceozetraporweb.pdf Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey Syrian Migrant Sample. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/2018_TDHS_SR.pdf HUNEE. Türkiye’de Yasal Olarak İkamet Eden Yabancıların Profili ve Yaşam Koşulları Ankara, 2017 http://www.hips.hacettepe.edu.tr/yasalyabanci2015/rapor/yasal_yabancilar_2018.pdf |
17 | Discussion Dezavantajlı grupların sağlık sorunları, çözüm önerileri -çalışan çocuk, istismar edilen çocuk, çocuk gelin -Kadın -mülteciler ve romanlar | HUNEE. 2014 Research on Domestic Violence against Women in Turkey Main Report http://www.hips.hacettepe.edu.tr/siddet2014/rapor/ingilizceozetraporweb.pdf Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey Syrian Migrant Sample. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/2018_TDHS_SR.pdf HUNEE. Türkiye’de Yasal Olarak İkamet Eden Yabancıların Profili ve Yaşam Koşulları Ankara, 2017 http://www.hips.hacettepe.edu.tr/yasalyabanci2015/rapor/yasal_yabancilar_2018.pdf |
18 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | 1- Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf
2. UNESCO. Bioethics Core Curriculum
3. TTB. OLAĞANDIŞI DURUMLARDA SAĞLIK HİZMETLERİ SAĞLIK ÇALIŞANININ EL KİTABI, Aralık 2002, Ankara. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/odsh_ek.pdf
4. CDC. Ready to Respond to Public Health Emergencies
HUNEE. 2014 Research on Domestic Violence against Women in Turkey Main Report http://www.hips.hacettepe.edu.tr/siddet2014/rapor/ingilizceozetraporweb.pdf
Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey Syrian Migrant Sample. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey. HUNEE. Türkiye’de Yasal Olarak İkamet Eden Yabancıların Profili ve Yaşam Koşulları Ankara, 2017 http://www.hips.hacettepe.edu.tr/yasalyabanci2015/rapor/yasal_yabancilar_2018.pdf |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo |
1
|
10
|
Ödev |
1
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati) |
18
|
2
|
36
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati) |
18
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
0
|
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
1
|
6
|
6
|
Ödev |
2
|
8
|
16
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
16
|
16
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
16
|
16
|
Toplam |
84
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir |
|||||
2 | Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir. |
|||||
3 | Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir. |
X | ||||
4 | Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır. |
|||||
5 | Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar. |
|||||
6 | Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar. |
X | ||||
7 | Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar. |
|||||
8 | Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır. |
|||||
9 | Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır. |
|||||
10 | Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular. |
X | ||||
11 | Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
|||||
12 | Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler. |
|||||
13 | Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır. Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER

Avrupalı tıp öğrencilerine İzmirli direktör
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi öğrencisi Dilge Kocabaş, 30 ülkeden 130 üniversitenin yer aldığı, merkezi Belçika’da olan Avrupa Tıp Öğrencileri Birliği’nde

Hekimliğe ilk adım
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi’nde eğitime başlayan öğrenciler, beyaz önlüklerini giyip ‘Tıbbiyeli Yemini’ ederek hekimlik yolunda ilk adımı attı.

64 öğrenciye ‘uygulamalı’ klinik eğitim
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi dördüncü sınıf öğrencileri, İEÜ Medical Park Hastanesi’nde yeni akademik yıla ‘merhaba’ dedi.

Genetiğin şifresini çözecek proje
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi Dr. Öğretim Üyesi Bilçağ Akgün, birçok hastalığın tanı ve tedavisinde kullanılan genetik testleri kolayca yorumlayan bir

İEÜ’lü profesör ‘Alzheimer’ çalışmalarına yön verecek
Son 10 yılda dünya genelinde görülme sıklığı giderek artan ve ülkemizde de vaka sayısı yaklaşık 400 bin olduğu tahmin edilen Alzheimer hastalığına

68 öğrenciden hekimliğe ilk adım
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi’nde bu yıl eğitime başlayan 68 öğrenci, pandemi nedeniyle online yapılan törende beyaz önlüklerini giyip “Tıbbiyeli Yemini”

KLİNİK EĞİTİMDE YENİLİKLER VE İLKLER
İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Hakan Abacıoğlu, İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) tarafından aday öğrencileri bölümler hakkında bilgilendirmek amacıyla yapılan

'DEV' İŞ BİRLİĞİ
Ege’nin ilk vakıf üniversitesi olan İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) ve bölgenin en büyük özel sağlık kuruluşu Medical Park İzmir Hastanesi, ülkemizin ihtiyaç