Bizi takip edin
|
EN

HSP 202 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
İnsan Toplum Gezegen IV
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HSP 202
Bahar
2
2
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Karma
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu kursun amacı, öğrencilerin bireysel düzeyde sosyal olarak önlenebilir kronik hastalıklar bağlamında yaşam biçimi uygulamalarını değerlendirebilmeleri, iletişim becerilerini geliştirebilmeleri, etik, hukuk ve sağlık hukuku konularını öğrenmeleri ve biyoetikte karar verme yeteneklerini uygulayabilmeleridir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Farklı sanat eserlerini inceleyerek empati ve detayları görebilme becerisi gösterebilecektir.
  • Sağlık hizmeti çalışanlarından ve sağlık sisteminden bireylerin beklentilerini tanımlayabilecektir.
  • Aile sağlık merkezlerinde yapılandırılmış formları kullanarak bireylerin sağlığıyla ilgili bilgi alıp kaydedebilecektir.
  • Yaşam tarzı davranışlarını sorgulayarak ve ölçüm yaparak, yaşam tarzı davranışlarını etkileyen ekonomik, sosyal ve fiziksel faktörleri değerlendirebilecektir.
  • Bireylerin özelliklerini dikkate alarak yaşam alanındaki fiziksel, biyolojik, ergonomik, sosyal ve psikolojik riskleri listeleyip önceliklendirebilecektir.
  • Etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilecektir.
  • Kültürlerarası iletişimin temel kavramlarını ve bileşenlerini tanımlayabilecektir.
  • Kültürlerarası farklılıkları ve organizasyonel davranış özelliklerini açıklayabilecektir.
  • Sorun çözme ve iletişim becerileri, güçlü ve zayıf yönler açısından kendilerini ve akranlarını değerlendirerek gelişim için planlar yapabilecektir.
  • Sağlık hukukunun temel kavramlarını tanımlayabilecektir.
  • Mesleki prensipler ile temel etik değerler arasındaki ilişkiyi tanımlayabilecektir.
  • Temel etik prensipler çerçevesinde ahlaki kararlar için makul gerekçeler sunabilecektir.
  • Biyoetik durumlarında etik karar verme adımlarını uygulayabilecektir.
  • Hasta haklarının etik boyutunu değerlendirebilecektir.
  • Temel araştırma bütünlüğü konularını etik çerçevelere atıfta bulunarak tartışabilecektir
Ders Tanımı Bu derste toplumun sağlık profesyonellerinden ve sağlık sisteminden beklentileri, görsel düşünce, risk değerlendirmesi ve planlama, iletişim becerileri, ekip çalışması ve etik karar verme adımları ele alınacaktır

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, Dersin Tanıtılması Görsel düşünme
2 Giriş: Etik Akıl Yürütme ve Karar Alma Olgu Çalışması: Organ Nakli Etik Kuralları Bioethics Core Curriculum Section 2: Study Materials Ethics Education Programme Version 1.0 SHS/EST/EEP/2011/PI/3 UNESCO 2011
3 Ahlaki ikilem, ahlaki çatışma, değer yüklü eylem ve politikalar, amoral/ahlaka aykırı kararlar Olgu Çalışması: Biyogenetik ve Etik UNESCO. Bioethics Core Curriculum
4 Hekim ve Hasta Hakları ve Sorumlulukları Olgu Çalışması: Üreme sağlığı ortamlarında doğruluk, sadakat ve gizlilik" UNESCO. Bioethics Core Curriculum
5 Hayatın Sonu Etik ve Ölüm ve Ölüm Sürecine Yaklaşım: İleri Direktifler ve Bakımı Reddetme Hakkı UNESCO. Bioethics Core Curriculum
6 Sağlık Hukuku Sosyal Haklar / Sağlık Hakkı / Hekimin yasal sorumlulukları WHO-A Human Rights-Based Approach To Health. https://www.who.int/hhr/news/hrba_to_health2.pdf UNHRC-WHO. The Right to Health. https://www.ohchr.org/documents/publications/factsheet31.pdf Paul Hunt (2016). “Interpreting the International Right to Health in a Human Rights-Based Approach to Health”, Health and Human Rights, Vol. 18, No. 2, Special Section: Universal Health Coverage and Human Rights, pp.109-130. https://www.jstor.org/stable/10.2307/healhumarigh.18.2.109 Aruna Kumar Malik (2010). “Issues Of Justiciability And Inequality: Rethinking of Human Rights with Special Reference to Right to Health”, The Indian Journal of Political Science, Vol. 71, No. 4 , pp. 1089- 1102. https://www.jstor.org/stable/42748939 Tony Evans(2002).”A Human Right to Health?”, Third World Quarterly, Vol. 23, No. 2, Global Health and Governance: HIV/AIDS, pp. 197-215. https://www.jstor.org/stable/3993496
7 Sağlık Hukuku Paul Hunt (2016). “Interpreting the International Right to Health in a Human Rights-Based Approach to Health”, Health and Human Rights, Vol. 18, No. 2, Special Section: Universal Health Coverage and Human Rights, pp.109-130. https://www.jstor.org/stable/10.2307/healhumarigh.18.2.109 Aruna Kumar Malik (2010). “Issues Of Justiciability And Inequality: Rethinking of Human Rights with Special Reference to Right to Health”, The Indian Journal of Political Science, Vol. 71, No. 4 , pp. 1089- 1102. https://www.jstor.org/stable/42748939 Tony Evans(2002).”A Human Right to Health?”, Third World Quarterly, Vol. 23, No. 2, Global Health and Governance: HIV/AIDS, pp. 197-215. https://www.jstor.org/stable/3993496
8 Sağlık Çalışanı Sorumluluğu / Devletin Sorumluğu John D. J. Havard (1989) “The Responsibility Of The Doctor”. BMJ: British Medical Journal, Vol. 299, No. 6697, pp. 503-508. https://www.jstor.org/stable/29705090 J.D.Finch (1987). “Legal Obligations and Responsibilities of the Medical Practitioner”, BJA: British Journal of Anaesthesia, Volume 59, Issue 7, July 1987, Pages 870–876. https://doi.org/10.1093/bja/59.7.870 Annis Gillie (1964). ”Ethical and Legal Obligations of the Medical Profession”. Br Med J., 2(5401): 113–115. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1815942/ Banu Karakus Yilmaz , Hatice Topcu , Yahya Ayhan Acar (2017). “Assessment of Legal Obligations of Physicians from Emergency Physician Perspective”. The Medical Bulletin of Sisli Etfal Hospital, V: 51(2), pp.142-8. DOI: 10.5350/SEMB.20170403115602.
9 Kültürlerarası yeterlikler L. A. Samovar, R. E. Porter, E. R. McDaniel (2009). Intercultural Communication A Reader 12th ed. Boston, Mass.: Wadsworth Cengage Learning
10 Kültürlerarası yeterlikler Everett M. Rogers, Thomas M. Steinfatt (1999) Intercultural Communication, IL: Waveland Press Deardorff, D. K. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of studies in international education, 10(3), pp. 241-266.Intercultural Communication, IL: Waveland Press Deardorff, D. K. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of studies in international education, 10(3), pp. 241-266.
11 ASM’lerde Rehberler Nasıl Kullanılmalı Clinical Practice Guideline for Diagnosis, Treatment and Follow-up of Diabetes Mellitus and Its Complications - THE SOCIETY of ENDOCRINOLOGY and METABOLISM of TURKEY (SEMT) HYPERTENSIONAHA_2020 International Society of Hypertension Global Hypertension Practice Guidelines 2018 ESC/ESH Guidelines for themanagement of arterial hypertension-The Task Force for the management of arterial hypertension of the European Society of Cardiology (ESC) and the European Society of Hypertension (ESH)
12 Grup Çalışması: Olgu Çalışmaları https://www.lecturio.com/magazine/obesity/?ui=appview&wl-host=ieu.lecturio.com https://www.lecturio.com/magazine/biopsychosocial-formulation/?ui=appview&wl-host=ieu.lecturio.com
13 ASM Ziyaretleri https://www.lecturio.com/magazine/introduction-to-family-medicine/?ui=appview&wl-host=ieu.lecturio.com https://ieu.lecturio.com/search#q=Diabetes%20Mellitus%23tab=videos https://ieu.lecturio.com/search#q=Hypertension%3A%20Non-pharmacological%20Treatment%20and%20Patient%20Education%20(Nursing)%23tab=videos
14 ASM Ziyaretleri 2018 A Report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Clinical Practice Guidelines / Guideline on the Management of Blood Cholesterol Clinical Practice Guideline for Diagnosis, Treatment and Follow-up of Diabetes Mellitus and Its Complications - THE SOCIETY of ENDOCRINOLOGY and METABOLISM of TURKEY (SEMT) HYPERTENSIONAHA_2020 International Society of Hypertension Global Hypertension Practice Guidelines
15 ASM Ziyaretleri https://www.lecturio.com/magazine/management-of-hyperlipidemia-in-the-family-medicine-setting/?ui=appview&wl-host=ieu.lecturio.com https://www.lecturio.com/magazine/obesity/?ui=appview&wl-host=ieu.lecturio.com
16 Final Exam
17 Dönemin gözden geçirilmesi  
18 Dönemin gözden geçirilmesi  

 

Ders Kitabı
  1. UNESCO. Bioethics Core Curriculum  https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246885
Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. AFMC Primer on Population Health. The Association of Faculties of Medicine of Canada, Ottava,  https://phprimer.afmc.ca/en/
  2. Bioethics Core Curriculum Section 2: Study Materials Ethics Education Programme Version 1.0  SHS/EST/EEP/2011/PI/3 UNESCO 2011

      3.Paul Hunt (2016). “Interpreting the International Right to Health in a          Human Rights-Based Approach to Health”, Health and Human Rights,        Vol. 18, No. 2, Special Section: Universal Health Coverage and                    Human    Rights, pp.109-130.                                                 https://www.jstor.org/stable/10.2307/healhumarigh.18.2.109

    4.Aruna Kumar Malik (2010). “Issues Of Justiciability And Inequality:            Rethinking of Human Rights with Special Reference to Right to Health”,      The Indian Journal of Political Science, Vol. 71, No. 4 , pp. 1089- 1102.        https://www.jstor.org/stable/42748939

   5.Tony Evans(2002).”A Human Right to Health?”, Third World Quarterly,      Vol. 23, No. 2, Global Health and Governance: HIV/AIDS, pp. 197-215.      https://www.jstor.org/stable/3993496

   6.John D. J. Havard (1989) “The Responsibility Of The Doctor”. BMJ:         British Medical Journal, Vol. 299, No. 6697, pp. 503-508.                        https://www.jstor.org/stable/29705090

   7.J.D.Finch (1987). “Legal Obligations and Responsibilities of the               Medical Practitioner”, BJA: British Journal of Anaesthesia, Volume 59,         Issue 7, July 1987, Pages 870–876. https://doi.org/10.1093/bja/59.7.870

   8.Annis Gillie (1964). ”Ethical and Legal Obligations of the Medical             Profession”. Br Med J., 2(5401): 113–115.      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1815942/

  9.Banu Karakus Yilmaz , Hatice Topcu , Yahya Ayhan Acar (2017).    “Assessment of Legal Obligations of Physicians from Emergency       Physician Perspective”. The Medical Bulletin of Sisli Etfal Hospital, V:   51(2), pp.142-8. DOI: 10.5350/SEMB.20170403115602.

         10.Bennett LM, Gadlin H. Collaboration and team science: from theory to           practice. Journal of Investigative Medicine. 2012;60(5):768-75. doi:                     10.2310/JIM.0b013e318250871d

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
1
10
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
20
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
4
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati)
18
2
36
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati)
18
2
36
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
1
6
6
Ödev
2
10
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
10
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
6
6
Final Sınavı
1
6
6
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Uygulamaya yönelik bilgi: Biyomedikal, klinik, epidemiyolojik, biyoistatistik, biyomedikal informatik, sosyal ve davranış bilimleri alanındaki bilgilerini tıbbi sorunların önlenmesi, tanısı, sağaltımı ve yönetimi için kullanır.

X
2

Bilgi yönetimi ve Araştırma: Araştırma yoluyla ürettiği ve farklı kaynaklardan eriştiği bilgileri kanıta dayalı hasta yönetim süreçlerinde kullanır.

3

Hasta yönetimi: Toplumda sık görülen sağlık sorunlarına yönelik, sağlığı koruma ve geliştirmeyi önceleyen, hasta-merkezli, bütüncül*, güvenli, güvenilir ve kanıta dayalı sağlık hizmeti sunar.

4

Hasta ve çalışan güvenliği: Hastaların ve çalışanların sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.

X
5

Sağlığı koruma ve geliştirme: Olağan ve olağanüstü durumlarda sağlık hizmeti sunumunda bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. Klinik hekimlik ve halk sağlığı uygulamalarını bütüncül ve yetkin biçimde gerçekleştirir.

X
6

Etik ilkelere bağlılık: Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülüklerini yerine getirir.

X
7

Mesleksel yetkinlik: Hasta güvenliğini önceleyen yüksek nitelikli bir sağlık hizmeti sunar. Mesleğini uygularken sınırlarını bilir, kendi performansını değerlendirerek geliştirmesi gereken yönlerini belirler ve bir plan dahilinde uygular.

X
8

Mesleksel erdemler: Toplumun hekimliğe güvenini sarsacak davranışlardan kaçınır. Hastalarına ayrım gözetmeksizin şefkatle ve özenle yaklaşır, onların gönencini kendi çıkarlarının önünde tutar.

X
9

Sağlıklı hekim-sağlıklı toplum: Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

10

Gezegen sağlığı ve sağlıklı yaşam biçimleri: Gezegenimizin sunduğu kaynakların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
11

Sosyal yükümlülük olarak sağlığı koruma ve geliştirme: Toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi sosyal yükümlülük olarak kabul eder ve hizmet sunduğu toplumun öncelikli sağlık sorunlarını belirleyerek çözümler üretir.

X
12

Sağlık politikaları: Sağlık politikalarının bireylerin ve toplumun sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetlerinin kalitesinin arttırılmasını savunur.

X
13

Değişim yönetimi: Nitelikli, güvenli ve maliyet etkin sağlık hizmeti sunmaya yönelik değişim gerektiren konuları/süreçleri ve gerekli kaynakları sistematik biçimde tanımlar ve yönetir.

14

Kişisel donanımlar: Sağlık hizmetlerinin daha nitelikli, güvenli ve maliyet etkin olmasına yönelik değişikliklere liderlik edebilecek donanımlara sahip olduğuna yönelik kanıtlar sunar.

15

İletişim becerileri: Sözel ve sözel-olmayan iletişimi etkin olarak kullanır. Etkin dinleme davranışları (göz teması, onaylama, söylediklerini özetleme, vb) ile hastalarla anlaşıldıklarını hissettirecek biçimde iletişim kurar.

X
16

Hasta ve yakınları ile iletişim: Hastalar ve aileleri ile tedavi sürecine olumlu katkısı olan, destekleyici ilişkiler kurar.

X
17

Nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti için iletişim: Hastalar, yakınları, sağlık çalışanları, diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlar ile hasta güvenliği risklerini en aza indirecek ve sağlık hizmetinin niteliğini arttıracak şekilde açık, anlaşılır ve profesyonel ilkelere uygun iletişim kurar. Tüm iletişimlerinde hasta mahremiyeti ve veri güvenliğini gözetir ve korur.

18

Bilimsel araştırmanın ve kanıtların nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunumundaki yerini ve önemini açıklar. Hizmet verdiği toplumdaki sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle analiz eder. Kanıtlara ulaşmak için bilgiye erişir. Analiz ettiği bilgiler ve literatürden eriştiği kanıtları daha nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunmak için kullanır.

19

Refleksiyon: Reflektif yaklaşımlar kullanarak mesleki başarımını sorgular, iyileştirme gerektiren alanları tanımlar ve öğrenme gereksinimini belirleyerek mesleki bilgi ve becerisini geliştirir.

X
20

Stres yönetimi: Stresle baş etme ve tükenmişliği önlemeye yönelik stratejileri açıklar ve uygular.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.