
Tıp Fakültesi
HSP 201 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
İnsan Toplum Gezegen III
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HSP 201
|
Güz
|
2
|
2
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı |
|
|||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersi tamamlayan öğrencilerin, yaşam biçimi davranışları ile yaşam tehdit eden kronik hastalıklar arasındaki ilişkiyi açıklamaları, diyet, fiziksel aktivite, uyku, stress, tütün /alkol kullanımı, ekran zamanı gibi bazı yaşam biçimi ile ilişkili risk faktörlerini tanımlayabilmesi, yaşam biçimi ile ilişkili hastalıkların önlenmesinde , hastalık yönetiminde ve küresel hastalık yükünün azaltılmasında yaşam biçimi değişikliklerinin önemini tanımlayabilmesi, bireysel ve toplumsal düzeyde yaşam tarzını iyileştirmek amacıyla kullanılabilecek yöntemleri tartışabilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste, yaşam tehdit eden kronik hastalıkların gelişiminde yaşam biçimi faktörlerinin rolü ve yaşam biçimi ile ilişkili olan kronik hastalıkların önlenmesi, yönetimi ve iyileştirilmesinde yaşam tarzı girişimlerinin önemi ele alınacaktır. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | YAŞAM BİÇİMİ TIBBI TANITIMI İEÜ YAŞAM BİÇİMİ TIBBI DERS PROGRAMI TANITIMI: Yaşam Biçimi Tıbbına Giriş İEÜ Yaşam Biçimi Tıbbı Ders Programı Tanıtımı “Yaşam Biçimi Tıbbı” konusunda Küçük Grup Çalışması ve Grup sunumları | NextGenU Lifestyle Medicine Online Course Module 1. https://nextgenu.org/course/view.php?id=205#section-2 |
2 | BESLENME ve SAĞLIK “Sağlıklı ve dengeli” diyet Küçük Grup Çalışması: “Tabağım” | NextGenU Lifestyle Medicine Online Course Module 4 https://nextgenu.org/course/view.php?id=205#section-20 |
3 | DİYET ve SAĞLIK Akdeniz Diyeti: Sağlıkla İlgili Ortak Özellikler ve Kanıtlar “Akdeniz diyetinin tanımları ve potansiyel sağlık yararları:” üzerine Grup çalışması Grup Çalışması Rapor Sunumları | Önerilen review makaleler |
4 | FİZİKSEL AKTİVİTE ve SAĞLIK Terminolojinin tanımı: fiziksel aktivite, egzersiz, fiziksel uygunluk. Günlük yaşamda fiziksel aktivite bileşenlerinin (aerobik, kuvvet, esneklik ve denge) değerlendirilmesi. Sağlıkla İlgili ve Performansla İlgili Fiziksel Uygunluk, AB ALPHA Projesi ve ABD FITNESSGRAM Projesi Arasındaki Fark “X ile ilgili fiziksel uygunluğun bileşenleri ne olabilir?” Video tabanlı tartışmalar, Takım tabanlı Etkinlik | NextGenU Lifestyle Medicine Online Course Module 3 https://nextgenu.org/course/view.php?id=205#section-13 |
5 | UYKU ve SAĞLIK Uyku Tıbbı: Tarihçe ve içerik Uyku Hijyeni Uyku Bozukluğu Değerlendirme ve Yönetimi Olgu Tabanlı Çalışma | NextGenU Lifestyle Medicine Online Course Module 5 https://nextgenu.org/course/view.php?id=205#section-25 |
6 | STRESS ve SAĞLIK Stres yönetimi ve iyilik halinin korunması Grup çalışması: Olgu bazlı tartışma Tıp öğrencisi ve hekim tükenmişliği: risk faktörleri ve önleyici stratejiler | NextGenU Lifestyle Medicine Online Course Module 8 https://nextgenu.org/course/view.php?id=205#section-37ef |
7 | TÜTÜN ALKOL ve SAĞLIK Sigara BIrakmanın Temelleri : Sigara Bırakmanın kronik hastalıkların Önlenmesi ve tedavisindeki rolü Grup Çalışması : Sigara bırakmada kullanılan ilaç ve tedaviler Alkol Tüketen Ergen ve Erişkinlerde Yaşam Biçimi Girişimleri ile Davranış Değişikliği Olgu Tartışması : Alkolik Karaciğer Hastalığı | NextGenU Lifestyle Medicine Online Course Module 6 https://nextgenu.org/course/view.php?id=205#section-28 Module 7 https://nextgenu.org/course/view.php?id=205#section-32 |
8 | KLİNİK PRATİKTE YAŞAM BİÇİMİ TIBBI I Tip II Diabet and Yaşam biçimi Yaşam Biçimi Tıbbı : Olgu Tartışması Hipertansiyon ve Yaşam Biçimi Yaşam Biçimi Tıbbı : Olgu Tartışması | |
9 | KLİNİK PRATİKTE YAŞAM BİÇİMİ TIBBI II Pediatri ve Yaşam Biçimi Tıbbı Pediatride Yaşam Biçimi Tıbbı : Olgu Bazlı Tartışma | |
10 | YAŞAM BİÇİMİ ve TOPLUM TABANLI ÇALIŞMALAR I Yaşam Biçimi ile İlişkili Toplum Tabanlı Çalışmalar : Tütün Kontrolü Grup Çalışması : Proje (Yaşam Biçimi ile İlişkili Toplum Tabanlı Çalışmalar ; beslenme, alkol, akıllı telefon, uyku, stress yönetimi ) | |
11 | YAŞAM BİÇİMİ ve TOPLUM TABANLI ÇALIŞMALAR II Yaşam Biçimi ile İlişkili Toplum Tabanlı Çalışmalar ; beslenme, alkol, akıllı telefon, uyku, stress yönetimi Sunum ve Tartışma: Proje (Yaşam Biçimi ile İlişkili Toplum Tabanlı Çalışmalar ; beslenme, alkol, akıllı telefon, uyku, stress yönetimi ) | |
12 | YAŞAM BİÇİMİ ve EPİGENETİK Yaşam biçimi ve epigenetik Beslenme, epigenetik ve kanser Küçük grup çalışması “Tabağımdan genlerime “Tabağımdan genlerime” grup sunumları | Seçilen makalelerin incelenmesi |
13 | YAŞAM BİÇİMİ ANKETİ SONUÇLARI Anket Sunumları: Beslenme Anket Sunumları: Fiziksel aktivite Anket Sunumları: Sigara ve alkol, akıllı telefon bağımlılığı Anket Sunumları: Stres yönetimi, uyku | Tıp Öğrencilerinin yaşam biçimi anketinin analizi |
14 | SAĞLIK HEDEFLERİ ve AKILLI (“SMART”) AMAÇ BELİRLEME Sağlık Hedefleri Sağlık için Akıllı Hedef Belirleme Yöntemi Yaşam Biçimi Dersi üzerine refleksiyon ve geri bildirimler 2019'da yaşam biçiminize ait refleksiyon ve sağlıklı yaşam biçimi için hedef belirleme : “SMART” yöntemi “Şimdiden Bir Yıl Sonrası” alıştırması: 2021 için sağlıklı yaşam hedefi /hedefleri belirleme çalışma sayfası hazırlanması | Yaşam Biçimi Yaz Kursu |
15 | YAŞAM BİÇİMİ TIBBI ve KAMPÜS UYGULAMALARI Grup Çalışması: Kampüste öğrenci inisiyati olarak yaşam biçimi girişimleri üzerine çalışma Kampüste öğrenci inisiyati olarak yaşam biçimi girişimleri üzerine önerilen grup projelerinin sunumu ve tartışma | Yaşam Biçimi Anket sonuçlarının analiz ve yorumu |
16 | FINAL EXAM | |
17 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
18 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | 1. ELMO/ The Lifestyle Medicine course/Nutrition, Physical activity, Tobacco, alcohol, sleep health, emotional and mental well being, sexuality and health.
http://nextgenu.org/course/view.php?id=205#19 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
25
|
Proje |
1
|
25
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
60
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
40
|
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati) |
18
|
2
|
36
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati) |
18
|
2
|
36
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
1
|
10
|
10
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
5
|
5
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
0
|
|
Proje |
1
|
10
|
10
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
20
|
20
|
Toplam |
117
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir |
X | ||||
2 | Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir. |
X | ||||
3 | Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir. |
X | ||||
4 | Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır. |
X | ||||
5 | Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar. |
X | ||||
6 | Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar. |
X | ||||
7 | Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar. |
X | ||||
8 | Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır. |
X | ||||
9 | Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır. |
X | ||||
10 | Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular. |
X | ||||
11 | Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
X | ||||
12 | Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler. |
X | ||||
13 | Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır. Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER

Avrupalı tıp öğrencilerine İzmirli direktör
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi öğrencisi Dilge Kocabaş, 30 ülkeden 130 üniversitenin yer aldığı, merkezi Belçika’da olan Avrupa Tıp Öğrencileri Birliği’nde

Hekimliğe ilk adım
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi’nde eğitime başlayan öğrenciler, beyaz önlüklerini giyip ‘Tıbbiyeli Yemini’ ederek hekimlik yolunda ilk adımı attı.

64 öğrenciye ‘uygulamalı’ klinik eğitim
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi dördüncü sınıf öğrencileri, İEÜ Medical Park Hastanesi’nde yeni akademik yıla ‘merhaba’ dedi.

Genetiğin şifresini çözecek proje
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi Dr. Öğretim Üyesi Bilçağ Akgün, birçok hastalığın tanı ve tedavisinde kullanılan genetik testleri kolayca yorumlayan bir

İEÜ’lü profesör ‘Alzheimer’ çalışmalarına yön verecek
Son 10 yılda dünya genelinde görülme sıklığı giderek artan ve ülkemizde de vaka sayısı yaklaşık 400 bin olduğu tahmin edilen Alzheimer hastalığına

68 öğrenciden hekimliğe ilk adım
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi’nde bu yıl eğitime başlayan 68 öğrenci, pandemi nedeniyle online yapılan törende beyaz önlüklerini giyip “Tıbbiyeli Yemini”

KLİNİK EĞİTİMDE YENİLİKLER VE İLKLER
İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Hakan Abacıoğlu, İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) tarafından aday öğrencileri bölümler hakkında bilgilendirmek amacıyla yapılan

'DEV' İŞ BİRLİĞİ
Ege’nin ilk vakıf üniversitesi olan İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) ve bölgenin en büyük özel sağlık kuruluşu Medical Park İzmir Hastanesi, ülkemizin ihtiyaç