Bizi takip edin
|
EN

HSP 102 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
İnsan Toplum Gezegen II
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HSP 102
Bahar
2
0
2
3

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Karma
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu derste; öğrencilerin ekosistemi ve bileşenlerini korumanın önemini kavramaları, hava, su ve toprak kirliliğinin insan sağlığı üzerindeki etkilerini, kimyasalların, radyasyonun ve gürültünün olumsuz etkilerini öğrenmeleri ve evrensel etik ilkeleri/değerleri tanımlamaları ve evrensel etik ilkelerle ilgili uluslararası sözleşmelerin kapsamı hakkında bilgi sahibi olmaları beklenmektedir. Ayrıca hekim kimliğinin gelişiminin önemli bir bileşeni olan mesleki değerlerin kazanılması süreci olarak tıbbi profesyonellik kavramının tanımı ve kapsamı hakkında bilgi sahibi olacaklardır. Bu derste ayrıca etik ve biyoetiğin tanım olarak ne olduğunu ve bu alanların neleri içerdiğini öğreneceklerdir. Buna paralel olarak, tıp etiğinin temel ilkeleri, yaklaşımları ve kavramları hakkında bilgi edinecekler ve bunların uygulamadaki görünümlerini vakalar ve anlatılar aracılığıyla analiz edeceklerdir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Ekosistem, ekoloji, çevre kirliliği, ekolojik denge gibi kavramları açıklayabileceklerdir
  • İnsanoğlunun ekosistemin üstünde değil, bir parçası olduğu ve doğada canlı ya da cansız her şeyin birbiriyle ilişkili olduğu gerçeklerini tartışabilecektir.
  • Ekosistemin bileşenlerini ve insan sağlığı üzerindeki etkilerini tanımlayabilecektir.
  • Biyoçeşitliliğin önemini ve çevre ve sağlık ile ilişkisini anlayacaklardır
  • Toplum düzeyinde çevre sağlığı risk değerlendirmesi için hangi bilgi kaynaklarının kullanıldığını açıklayabilecektir
  • Evrensel etik ilkelerle ilgili uluslararası sözleşmelerin kapsamını ana hatlarıyla belirtebilecektir.
  • Evrensel etik ilkeleri / değerleri (adalet ve eşitlik, doğruluk, dürüstlük ve güvenilirlik, sorumluluk, farklılıklara saygı, yardımseverlik ve özen, vatandaşlık) tarihsel bağlamda tanımlayabilecektir.
  • Toplum düzeyinde çevre sağlığı risk değerlendirmesi için hangi bilgi kaynaklarının kullanıldığını açıklayabilecektir.
  • Biyoetik değerleri ve biyoetiğin ekolojik sorunları anlamadaki rolünü açıklayabilecektir.
  • Etik bir sorunu tanıyıp diğer meselelerden ayırt edebilecek ve etik sorunlar hakkında akıl yürütebilecektir.
  • Tıp profesyonellerinin etik değerlerini ve ahlaki sorumluluklarını açıklayabilecektir.
  • Tıp etiği ile biyoetik arasındaki farkı açıklayabilecek ve biyoetik, hukuk, kültür ve ahlakı birbirinden ayırt edebilecektir
  • Biyoetik ilkelerini ve uygulamada bunların nasıl dengeleneceğini açıklayabilecektir.
  • İki veya daha fazla değer çatıştığında etik kararları gerekçelendirebilecektir.
Ders Tanımı Bu ders insan sağlığı ve çevre ilişkisi, sağlığı tehdit eden kirlilik, kimyasallar, gürültü, radyasyonun insan sağlığına etkisi ve sağlık, profesyonellik ve etik değerlerin gelişimi üzerine odaklanacaktır. Etik ve biyoetiğin kapsamı ve yöntemlerine giriş, tıbbi profesyonellik, tıp etiği ve tıp hukukunun temel kavramları ve uygulamaları, seçilmiş vakalar ve anlatılar üzerinden etik analiz ve karar verme, hekimin temel görev ve yükümlülükleri, yarar ve zarar kavramları, gizlilik, rıza, adalet, hekim refahı, hekim-hasta ilişkisinde özgecilik ve empati, hekim kimlikleri ve rollerinin tarihsel olarak değerlendirilmesine giriş ele alınacak diğer konulardır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse giriş Çevre sorunlarına giriş (Tehlikeler ve riskler) (çevre sorunlarının gelişimi, çevreyi etkileyen sosyal faktörler, ekoloji, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilirlik) DSÖ/ Halk Sağlığı, Sağlığın Çevresel ve Sosyal Belirleyicileri
2 Ekosistemin bileşenleri ve insan sağlığı üzerindeki etkisi
3 Akut ve kronik kirlilik Sağlık personelinin kirlilik yönetimindeki rolü DSÖ/ Halk Sağlığı, Sağlığın Çevresel ve Sosyal Belirleyicileri
4 Gezi: Dünyayı Değiştiren Salgınlar https://www.youtube.com/watch?v=P7IhwP4yXn8
5 SEMİNER: HPV Farkındalığı Su: kirlilik ve kıtlık, ilgili sorunlar Su kaynaklarının türü Temiz su nedir? Deniz ve nehir kirliliği Su kaynaklı hastalıklar Afetlerde su yönetimi Atıkların tehlikeleri ve ilgili sağlık sorunları Evsel atıklar, Endüstriyel atıklar, Kanalizasyon sistemleri DSÖ/ Halk Sağlığı, Sağlığın Çevresel ve Sosyal Belirleyicileri
6 Hava kirliliği: Atmosfer ve iklim değişikliği Küresel ısınma ve sera etkisi Ozonun rolü İklim değişikliğinin sonuçları Kentsel kirlilik Hava kirliliği ile ilgili hastalıklar DSÖ/ Halk Sağlığı, Sağlığın Çevresel ve Sosyal Belirleyicileri
7 Toprak ve tarım: çevresel tehditler Pestisit, gübre
8 Gezi: Bölgemizdeki seçilmiş çevre sorunları
9 Enerji kaynakları ve çevre DSÖ/ Halk Sağlığı, Sağlığın Çevresel ve Sosyal Belirleyicileri
10 Sunumlar (önemli çevre sorunları/kazaları)
11 İnsan haklarına giriş İnsan hakları ve tıp etiği arasındaki fark Uluslararası bildirgelerde sağlık hakkı Bioethics Core Curriculum Section 2: Study Materials Ethics Education Programme Version 1.0 SHS/EST/EEP/2011/PI/3 UNESCO 2011 http://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/themes/bioethics/ethics-education-programme/activities/education al-resources/
12 Tıbbi Profesyonelliğe Giriş - Profesyonel Kimliğin Geliştirilmesi: "İyi bir hekimin" nitelikleri nelerdir? - Gizli müfredat Anlatısal etik çalışması Film tartışması : The Doctor, The Plague, The Motorcycle Diaries, etc. (Ters yüz edilmiş sınıf) Breen, K.J., Cordner S.M., Thomson, C.J.H. & Plueckhahn, V.D. (2010). Good Medical Practice: Professionalism, Ethics and Law, 2010, Cambridge University Press. Medical Professionalism – Module 1 (NextGenU.org.tr) Hafferty FW, Franks R. The hidden curriculum, ethics teaching, and the structure of medical education. Acad Med. 1994 Nov;69(11):861-71. doi: 10.1097/00001888-199411000-00001. PMID: 7945681
13 Etik nedir? Biyoetik nedir? - Eylem halinde Etik - Etikte karar verme - Aristoteles'in orta konum teorisi yaklaşımı ve erdem etiği Vaka çalışması (Ters yüz edilmiş sınıf) Beauchamp, T.L. & Childress, J.F. (2019). Principles of Biomedical Ethics (8th ed.). Oxford University Press. Dickenson, D., Huxtable, R. & Parker, M. (2010). The Cambridge Medical Ethics Workbook (2nd ed.). Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9780511910098
14 Tıp Etiğine Giriş - Hekim ve hasta rolleri: Fayda, Zarar, Paternalizm, Özerklik ve Aydınlatışmış Onam - Risk ve açıklama sorularının anlaşılması Probleme dayalı öğrenme: 1. Oturum (Paralel oturum) Beauchamp, T.L. & Childress, J.F. (2019). Principles of Biomedical Ethics (8th ed.). Oxford University Press. Dickenson, D., Huxtable, R. & Parker, M. (2010). The Cambridge Medical Ethics Workbook (2nd ed.). Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9780511910098
15 Tıp Etiğine Giriş - Hasta haklarına giriş de dahil olmak üzere klinisyenin görev ve yükümlülükleri - Hekim-hasta ilişkisi: Hekim ve araştırmacı olarak ikili rol ve gizlilik - Tıbbın hedefleri Problem-based learning: Session 2 (Parallel session) Beauchamp, T.L. & Childress, J.F. (2019). Principles of Biomedical Ethics (8th ed.). Oxford University Press. Huxtable, R. & Meulen, R.T. (2015). The Voices and Rooms of European Bioethics (1st ed.). Routledge. Dickenson, D., Huxtable, R. & Parker, M. (2010). The Cambridge Medical Ethics Workbook (2nd ed.). Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9780511910098
16 Tıbbi Profesyonelliğe Giriş - Mesleki Kimliğin Gelişimi: Tarihsel Bağlam Sanat eseri panoraması (Ters yüz edilmiş sınıf) Breen, K.J., Cordner S.M., Thomson, C.J.H. & Plueckhahn, V.D. (2010). Good Medical Practice: Professionalism, Ethics and Law, 2010, Cambridge University Press. Medical Professionalism – Module 1 (NextGenU.org.tr) Dolan, D. The Medical Profession Through History. Perspectives in Medical Humanities, Supplement 1 (August 2021). University of California, Medical Humanities Press. DOI: 10.34947/M7X596
17 Final (Tıp ve hekimlikle ilgili kitap)
18 Final (Tıp ve hekimlikle ilgili kitap)

 

Ders Kitabı
  1. Bioethics Core Curriculum Section 2: Study Materials Ethics Education Programme Version 1.0  SHS/EST/EEP/2011/PI/3 UNESCO 2011 http://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/themes/bioethics/ethics-education-programme/activities/educational-resources/

 

  1. Planetary Health Alliance website

https://planetaryhealthalliance.org/

https://planetaryhealthalliance.org/education

https://planetaryhealthalliance.org/bibliography

https://www.planetaryhealthalliance.org/clinicians-for-planetary-health

  1. Climate for Health website

https://climateforhealth.org/resources/

  1. Planetary health: protecting global health on a rapidly changing planet | Dr Sam Myers

https://www.youtube.com/watch?v=sD5vK1dBQys&feature=youtu.be

  1. Myers. Planetary health: protecting human health on a rapidly changing planet, Lancet, 2017.

https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736(17)32846-5.pdf

  1. Challenges and opportunities in planetary health for primary care providers, Lancet 2018.

https://cutt.ly/cw7PBfv

  1. Planetary Health Workshop Topics and Resources

https://files.visura.co/users/12837/9f6e5f1d2add33fc55b877ee6e274925.pdf

  1. WONCA Planetary Health Declaration

https://cutt.ly/Kw7Sj4H

  1. Myers. Global Environmental Change: The Threat to Human Health

http://www.worldwatch.org/system/files/181%20Health%20and%20Environment.pdf

  1. Let’s Talk Health & Climate- Communication Guidance for Health Professionals

https://climateforhealth.org/wp-content/uploads/sites/2/2018/10/3_letstalk_health_and_climate.pdf

  1. McMichael, et al. Climate change and human health: present and future risks, Lancet, 2006. https://cutt.ly/qw7DhYq
  2. Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER) Türkiye Sağlık Raporu 2014. Ertem M, Çan G (Eds) HASUDER Yayın No :2014-8.
  3. http://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/themes/bioethics/ethics-education-programme/activities/educational-resources/
  4. https://www.youtube.com/watch?v=P7IhwP4yXn8
  5. International classification of impairments, disabilities and handicaps: a manual of classification relating to the consequences of disease. Geneva, World Health Organization, 1980 http://www.who.int/features/factfiles/disability/en/
  6. State Institute of Statistics, Prime Ministry: Turkish Disability Survey 2002. State Institute of Statistics, Printing Division - Ankara, 2009.
  7. Breen, K.J., Cordner S.M., Thomson, C.J.H. & Plueckhahn, V.D. (2010). Good Medical Practice: Professionalism, Ethics and Law, 2010, Cambridge University Press.
  8. Medical Professionalism – Module 1 (NextGenU.org.tr)
  9. Hafferty FW, Franks R. The hidden curriculum, ethics teaching, and the structure of medical education. Acad Med. 1994 Nov;69(11):861-71. doi: 10.1097/00001888-199411000-00001. PMID: 7945681.
  10. Dickenson, D., Huxtable, R. & Parker, M. (2010). The Cambridge Medical Ethics Workbook (2nd ed.). Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9780511910098.
  11. Huxtable, R. & Meulen, R.T. (2015). The Voices and Rooms of European Bioethics (1st ed.). Routledge.
  12. Breen, K.J., Cordner S.M., Thomson, C.J.H. & Plueckhahn, V.D. (2010). Good Medical Practice: Professionalism, Ethics and Law, 2010, Cambridge University Press.
  13. Dolan, D. The Medical Profession Through History. Perspectives in Medical      Humanities, Supplement 1 (August 2021). University of California, Medical Humanities Press. DOI: 10.34947/M7X596
  14. Breen, K.J., Cordner S.M., Thomson, C.J.H. & Plueckhahn, V.D. (2010). Good Medical Practice: Professionalism, Ethics and Law, 2010, Cambridge University Press.
  15. Medical Professionalism – Module 2 (NextGenU.org.tr)
  16. McCammon, Susan D. & Brody, Howard (2012). How Virtue Ethics Informs Medical Professionalism. HEC Forum 24 (4):257-272.
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
30
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
2
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati)
18
2
36
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati)
18
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
2
28
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
2
5
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
8
8
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
1
8
8
    Toplam
90

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Uygulamaya yönelik bilgi: Biyomedikal, klinik, epidemiyolojik, biyoistatistik, biyomedikal informatik, sosyal ve davranış bilimleri alanındaki bilgilerini tıbbi sorunların önlenmesi, tanısı, sağaltımı ve yönetimi için kullanır.

2

Bilgi yönetimi ve Araştırma: Araştırma yoluyla ürettiği ve farklı kaynaklardan eriştiği bilgileri kanıta dayalı hasta yönetim süreçlerinde kullanır.

3

Hasta yönetimi: Toplumda sık görülen sağlık sorunlarına yönelik, sağlığı koruma ve geliştirmeyi önceleyen, hasta-merkezli, bütüncül*, güvenli, güvenilir ve kanıta dayalı sağlık hizmeti sunar.

4

Hasta ve çalışan güvenliği: Hastaların ve çalışanların sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.

5

Sağlığı koruma ve geliştirme: Olağan ve olağanüstü durumlarda sağlık hizmeti sunumunda bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. Klinik hekimlik ve halk sağlığı uygulamalarını bütüncül ve yetkin biçimde gerçekleştirir.

X
6

Etik ilkelere bağlılık: Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülüklerini yerine getirir.

X
7

Mesleksel yetkinlik: Hasta güvenliğini önceleyen yüksek nitelikli bir sağlık hizmeti sunar. Mesleğini uygularken sınırlarını bilir, kendi performansını değerlendirerek geliştirmesi gereken yönlerini belirler ve bir plan dahilinde uygular.

X
8

Mesleksel erdemler: Toplumun hekimliğe güvenini sarsacak davranışlardan kaçınır. Hastalarına ayrım gözetmeksizin şefkatle ve özenle yaklaşır, onların gönencini kendi çıkarlarının önünde tutar.

X
9

Sağlıklı hekim-sağlıklı toplum: Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

10

Gezegen sağlığı ve sağlıklı yaşam biçimleri: Gezegenimizin sunduğu kaynakların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
11

Sosyal yükümlülük olarak sağlığı koruma ve geliştirme: Toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi sosyal yükümlülük olarak kabul eder ve hizmet sunduğu toplumun öncelikli sağlık sorunlarını belirleyerek çözümler üretir.

X
12

Sağlık politikaları: Sağlık politikalarının bireylerin ve toplumun sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetlerinin kalitesinin arttırılmasını savunur.

13

Değişim yönetimi: Nitelikli, güvenli ve maliyet etkin sağlık hizmeti sunmaya yönelik değişim gerektiren konuları/süreçleri ve gerekli kaynakları sistematik biçimde tanımlar ve yönetir.

14

Kişisel donanımlar: Sağlık hizmetlerinin daha nitelikli, güvenli ve maliyet etkin olmasına yönelik değişikliklere liderlik edebilecek donanımlara sahip olduğuna yönelik kanıtlar sunar.

15

İletişim becerileri: Sözel ve sözel-olmayan iletişimi etkin olarak kullanır. Etkin dinleme davranışları (göz teması, onaylama, söylediklerini özetleme, vb) ile hastalarla anlaşıldıklarını hissettirecek biçimde iletişim kurar.

X
16

Hasta ve yakınları ile iletişim: Hastalar ve aileleri ile tedavi sürecine olumlu katkısı olan, destekleyici ilişkiler kurar.

17

Nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti için iletişim: Hastalar, yakınları, sağlık çalışanları, diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlar ile hasta güvenliği risklerini en aza indirecek ve sağlık hizmetinin niteliğini arttıracak şekilde açık, anlaşılır ve profesyonel ilkelere uygun iletişim kurar. Tüm iletişimlerinde hasta mahremiyeti ve veri güvenliğini gözetir ve korur.

18

Bilimsel araştırmanın ve kanıtların nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunumundaki yerini ve önemini açıklar. Hizmet verdiği toplumdaki sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle analiz eder. Kanıtlara ulaşmak için bilgiye erişir. Analiz ettiği bilgiler ve literatürden eriştiği kanıtları daha nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunmak için kullanır.

19

Refleksiyon: Reflektif yaklaşımlar kullanarak mesleki başarımını sorgular, iyileştirme gerektiren alanları tanımlar ve öğrenme gereksinimini belirleyerek mesleki bilgi ve becerisini geliştirir.

20

Stres yönetimi: Stresle baş etme ve tükenmişliği önlemeye yönelik stratejileri açıklar ve uygular.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.