Bizi takip edin
|
EN

CCS 501 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CCS 501
Güz/Bahar
14
18
14
14

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Olgu / Vaka çalışması
Soru & Cevap
Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu stajın sonunda öğrencilerin; çocuk /ergen ve ailesi ile uygun iletişim kurabilme, çocuk sağlığı ve hastalıkları ile ilişkili durumlarda bütüncül bir yaklaşımla koruyucu hekimlik ilkelerini tanımlayabilme, hastalık durumunda çocuğun yaşına ve gelişim basamağına uygun kapsamlı öykü alabilme ve sistematik fizik inceleme yapabilme, ön tanı/tanılara uygun akılcı tanısal tetkikleri planlayabilme, seçilmiş tanısal işlemler için örnek alabilme, bütüncül tedavi planı oluşturabilme, birinci basamakta yönetimi mümkün durumlar için hasta-merkezli tedavi ilkelerini planlayıp uygulayabilme becerilerini kazanması amaçlanmaktadır. Hastaya biyopsikososyal bütünlük içinde yaklaşması, klinik karar verme süreçlerini uygularken kritik düşünme ve klinik akıl yürütme ilkelerine uygun kararlar vermesi, etik ve yasal sorumluluklarının bilincinde olması beklenmektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Birinci basamakta sıkça karşılaşılan hastalıkların epidemiyolojisi, klinikleri, tanı ve yönetiminde temel ilke ve yaklaşımları açıklayabilecektir.
  • 2. Klinik durumlar/sorunlar hakkında güvenilir bilgi kaynaklarına ulaşıp,, ulaşılan bilgileri değerlendirmek için kanıta dayalı tıbbi araçları kullanarak elde edilen bilgileri hastanın durumu ile ilişkilendirebilecektir
  • 3. Çocuğun yaşına uygun psikomotor gelişim ve büyüme parametrelerine göre, büyüme-gelişmesini standart ölçekleri kullanarak değerlendirip, birinci basamak düzeyindeki yönetim ilkelerini belirleyebilecektir.
  • 4. Sağlığın korunması ve hastalıkların önlenmesi için kontrol, tarama ve bağışıklama programlarının hedef popülasyonunu, yöntem ve uygulama stratejilerini tanımlayabilecektir.
  • 5. Çocuk/ergen hastadan öykü, fizik inceleme, tanısal testler ile elde edilen tüm bilgiyi analiz ederek, olası tanıları /tanıyı tanımlayıp, ek veya ileri inceleme gereksinimini doğru olarak belirleyebilecektir.
  • 6. Tanı yöntemlerinin etkinliğini, maliyet etkinliğini, olası erken ve geç yan etkilerini ve ayırıcı tanıya uygunluğunu kanıta dayalı bir yaklaşımla değerlendirebilecektir
  • 7. Bu stajyerlik için belirtilmiş olan semptomlarla başvuran hastalar için sıralanmış ayırıcı tanı yapabilecektir
  • 8. Acil durumların ayırıcı tanısı, tanısı ve tedavisi için gereken bütün prosedürleri tanımlayabilecektir.
  • 9. Bazı sık kullanılan tanı ve tarama yöntemlerini uygulayıp yorumlayabilecektir (idrar incelemesi, periferik yayma, dışkı incelemesi gibi).
  • 10. Klinik durumlar/sorunlar hakkında güvenilir bilgi kaynaklarına ulaşıp,, ulaşılan bilgileri değerlendirmek için kanıta dayalı tıbbi araçları kullanarak elde edilen bilgileri hastanın durumu ile ilişkilendirebilecektir.
  • 11. Kanıta dayalı bir tıbbi yaklaşımla klinik ve acil durumlarda hastalar için farmakolojik ve farmakolojik olmayan tedavi seçeneklerini belirleyebilecektir
  • 12. Çocuk hastada sık kullanılan ilaçların dozunu hesaplayabilecektir.
  • 13. Tanı testleri isterken ve tedavi planları yaparken bireysel risk değerlendirmesi yapın ve önlem alabilecektir.
  • 14. Biyoetik ilkelere ve hekimlerin yasal sorumluluklarına uygun olarak hastalar için yönetim planları oluşturabilecektir.
  • 15. Güvenli, doğru ve makul hasta kayıtları oluşturacak, sunabilecek ve hastaları güvenli ve etkili bir şekilde devredebilecektir
  • 16. Tedavisi özel uzmanlık gerektiren hastalıkları ayırt ederek konsültasyon isteme gerekliliğini ve gerektiğinde yönlendirilmesi gereken merkezleri belirleyebilecektir.
  • 17. Yaşamı tehdit eden durumlara sahip çocuk ve ergenlerle ilişkili biyopsikososyal sorunların yönetim ilkelerini tanımlar ve hekimlerin yasal sorumluluklarını açıklar.
  • 18. Bireysel, sosyal ve ekosistem düzeyindeki sağlık olaylarını sağlığın sosyal belirleyicileri perpektifinden açıklacak ve kişisel yaşamında bu bakış açısına uygun örnek davranışlar gösterebilecektir,
  • 19. Yaygın hastalıkların risk faktörlerini ve sosyal belirleyicilerini hasta bağlamında tanımlayarak bunlar için kanıta dayalı önleme/çözüm önerileri oluşturabilecektir
  • 20. Etkin bir üye olarak ekibin çalışmalarına katkıda bulunabilecektir
  • 21. Hastalar ve hasta yakınları ile uygun bir dil kullanarak açık, yapıcı ve saygılı bir iletişim kurabilecektir
  • 22. Mesleki performansını belirlemek ve geliştirmek için yansıtıcı yaklaşımlar kullanabilecektir.
Ders Tanımı Bu derste çocukluk ve ergenlik döneminde sık görülen akut ve kronik sağlık sorunları ve hastalıklara ilişkin teorik bilgiler ve klinik uygulamalar yer alacaktır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Propödetik (Öykü alma, baş ve boyun, lenf düğümleri, solunum, kardiyovasküler, abdominal, genitoüriner, ekstremiteler, nörolojik ve yenidoğan muayenesi) Hasta Başı Propödetik Eğitimi (Öykü alma, baş ve boyun, lenf düğümleri, solunum, kardiyovasküler, abdominal, genitoüriner, ekstremiteler, nörolojik ve yenidoğan muayenesi) Çocuk sağlığında sağlık göstergeleri ve eşitsizlikler Halk Sağlığı Uygulaması Toplum tanı çalışması Poliklinik Vaka Tartışması: Enfeksiyon & Metabolizma Current Diagnosis & Treatment: Pediatrics, 25e Eds. William W. Hay Jr., et al. McGraw Hill, 2020, https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx? History and Examination sections of the following chapters : Chapter 2, 3, 4, 15, 16,18, 21, 24, 25, 26,29
2 Görev tabanlı öğrenme (Task-based learning) Poliklinik vaka tartışması : Nefroloji Yenidoğanda solunum sıkıntısının cerrahi nedenleri Prematüre bebeğin ortak sorunları Yenidoğan sarılığı Yenidoğanın bakımı Taburcu olan yenidoğanın takibi sepsis Üst solunum yolu enfeksiyonları Çocuklarda sarılığın cerrahi nedenleri Karaciğeri ilgilendiren siroz ve metabolik hastalıklar Portal hipertansiyon Yaygın GI hastalıkları Çocuklarda gastroözofageal reflü ve cerrahi tedavisi Current Diagnosis & Treatment: Pediatrics, 25e Eds. William W. Hay Jr., et al. McGraw Hill, 2020, https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx? Chapter 2, 18, 21, 22 Lecturio Pediatric Gastroenterology https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8482 1. Lecturio Pediatric Infectious Diseases https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8518 Lecturio Neonatology https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8454
3 Görev tabanlı öğrenme (Task-based learning) Poliklinik vaka tartışması : Kardiyoloji Çocuklarda karın patolojilerinin radyolojik tanısı Bronşiyal astım inguinoskrotal patolojiler Akut karın Beslenme ve büyüme ilişkisi Kısa boy yaklaşımı Şeker hastalığı Metabolik hastalıklar hipoglisemi Metabolik kemik hastalıkları adrenogenital sendrom Current Diagnosis & Treatment: Pediatrics, 25e Eds. William W. Hay Jr., et al. McGraw Hill, 2020, https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx? Chapter 20, 21, 22, 11, 34, 35 Lecturio Pediatrics Cardiology https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8448 Lecturio Pediatric Endocrinoloy https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8514 1. Lecturio Pediatric Radiology https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/9362
4 Göreve Dayalı Öğrenme Poliklinik Olgu Tartışması - Alerji zehirlenmeler Çocuklarda torasik patolojilerin radyolojik tanısı Çocukluk Tüberkülozu Toplum kökenli Pnömoni hırıltılı çocuk Çocuklarda solunum sıkıntısı Aşırı Duyarlılık Reaksiyonları Pediatride nükleer tıp Yenidoğanda Sepsis Difteri, Boğmaca, Tetanoz, Kabakulak Erüptif Hastalıklar Ateşli çocuğa yaklaşım Current Diagnosis & Treatment: Pediatrics, 25e Eds. William W. Hay Jr., et al. McGraw Hill, 2020, https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx? Chapter 38, 13, 19, 40, 42, 2, 2. Lecturio Pediatric Radiology https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/9362 Lecturio Pediatrics Pulmonology https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8450 2. Lecturio Pediatric Infectious Diseases https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8518 1. Lecturio Pediatric Allergy and Immunology https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8520
5 Göreve Dayalı Öğrenme Poliklinik Vaka Tartışma-Nöroloji Dismorfik çocuğa yaklaşım Genetik danışma kromozomal bozukluklar Doğum öncesi tanı Benign Tümörler (Hemanjiom) ve Kansere Yatkınlık Sendromları Current Diagnosis & Treatment: Pediatrics, 25e Eds. William W. Hay Jr., et al. McGraw Hill, 2020, https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx? Chapter 25, 37, 31 Lecturio Pediatric Oncology https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8480 Lecturio Pediatric Genetic https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8478
6 Göreve Dayalı Öğrenme Poliklinik Vaka Tartışma-Hematoloji Nöroblastom Rabdomyosarkom Kemik Tümörleri (Osteosarkom, Ewing sarkomu) Çocukluk Lenfomaları Çocukluk çağı hastalıklarında patolojik tanısı Pediatrik Resüsitasyon Kritik hasta çocuğun stabilizasyonu Akut Gastroenterit ve Oral Rehidrasyon Tedavisi Malabsorpsiyon Sendromları Sıvı elektrolit denge bozuklukları Current Diagnosis & Treatment: Pediatrics, 25e Eds. William W. Hay Jr., et al. McGraw Hill, 2020, https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx? Chapters 30, 31, 14, 21, 23, Lecturio Pediatric Gastroenterology https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8482 Lecturio Pediatric Oncology https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8480 1. Lecturio Pediatric Emergency Medicine https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8460
7 Göreve Dayalı Öğrenme Poliklinik Olgu Tartışması – Genetik Kalp yetmezliği romatizmal ateş CNS enfeksiyonları Çocuklarda baş ağrısına yaklaşım Epilepsi Kas Bozuklukları polinöropati Sosyal Pediatri bağışıklama Okul çocuklarında sağlık Çocuk İhmal ve İstismarının Önlenmesi Çocuklukta Kazaların Önlenmesi Current Diagnosis & Treatment: Pediatrics, 25e Eds. William W. Hay Jr., et al. McGraw Hill, 2020, https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx? Chapter 37, 20, 25, 8, 10, 12 Lecturio Pediatric Cardiology https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8448 Lecturio Pediatric Neurology https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8538 2. Lecturio Pediatric Emergency Medicine https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8460
8 Görev tabanlı öğrenme Poliklinik Olgu Tartışması – Onkoloji hemolitik anemiler Primer Hemostaz Bozuklukları Sekonder Hemostaz Bozuklukları Tromboz Akut lösemiler Hipertansiyon Böbrek yetmezliği Çoklu Sistem Bozukluklarında Böbrek Tutulumu Bağ dokusu bozuklukları Romatolojik Hastalıklarda Ayırıcı Tanı Romatolojik hastalıklarda laboratuvar tanısı Current Diagnosis & Treatment: Pediatrics, 25e Eds. William W. Hay Jr., et al. McGraw Hill, 2020, https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx? Chapter 24, 29, 30, 31, Lecturio Pediatric Hematology https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8458 Lecturio Pediatric Oncology https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8480 Lecturio Pediatric Rheumatology and Orthopedics https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8516 1. Pediatric Nephrology and Urology https://app.lecturio.com/#/course/c/7520/8452
9 NÖKS Final SINAVI

 

Ders Kitabı

William W. Hay Jr.; Myron J. Levin; Mark J. Abzug; Maya Bunik. Current Dianosis and Treatment: Pediatrics 2020-21, 25th ed https://accessmedicine.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2815

Önerilen Okumalar/Materyaller

AQUIFER PEDIATRICS https://aquifer.org/courses/aquifer-pediatrics/

LECTURIO PEDIATRICS https://app.lecturio.com/#/course/c/7520

Kliegman, Stanton, St. Geme, Schor and Behrman (2011). Nelson Textbook of Pediatrics, 19th Edition. Elsevier Saunders; ISBN: 978-1-4377-0755-7. https://www.clinicalkey.com/#!/browse/book/3-s2.0-C20161017121?indexOverride=GLOBAL

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
1
25
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
25
Ara Sınav
Final Sınavı
1
50
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
25
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
2
75
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 9 x teorik ders saati)
9
14
126
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 9 x uygulama/lab ders saati)
9
18
162
Sınıf Dışı Ders Çalışması
9
7
63
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
1
34
34
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
1
35
35
    Toplam
420

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Uygulamaya yönelik bilgi: Biyomedikal, klinik, epidemiyolojik, biyoistatistik, biyomedikal informatik, sosyal ve davranış bilimleri alanındaki bilgilerini tıbbi sorunların önlenmesi, tanısı, sağaltımı ve yönetimi için kullanır.

X
2

Bilgi yönetimi ve Araştırma: Araştırma yoluyla ürettiği ve farklı kaynaklardan eriştiği bilgileri kanıta dayalı hasta yönetim süreçlerinde kullanır.

X
3

Hasta yönetimi: Toplumda sık görülen sağlık sorunlarına yönelik, sağlığı koruma ve geliştirmeyi önceleyen, hasta-merkezli, bütüncül*, güvenli, güvenilir ve kanıta dayalı sağlık hizmeti sunar.

X
4

Hasta ve çalışan güvenliği: Hastaların ve çalışanların sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.

X
5

Sağlığı koruma ve geliştirme: Olağan ve olağanüstü durumlarda sağlık hizmeti sunumunda bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. Klinik hekimlik ve halk sağlığı uygulamalarını bütüncül ve yetkin biçimde gerçekleştirir.

X
6

Etik ilkelere bağlılık: Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülüklerini yerine getirir.

X
7

Mesleksel yetkinlik: Hasta güvenliğini önceleyen yüksek nitelikli bir sağlık hizmeti sunar. Mesleğini uygularken sınırlarını bilir, kendi performansını değerlendirerek geliştirmesi gereken yönlerini belirler ve bir plan dahilinde uygular.

8

Mesleksel erdemler: Toplumun hekimliğe güvenini sarsacak davranışlardan kaçınır. Hastalarına ayrım gözetmeksizin şefkatle ve özenle yaklaşır, onların gönencini kendi çıkarlarının önünde tutar.

9

Sağlıklı hekim-sağlıklı toplum: Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

X
10

Gezegen sağlığı ve sağlıklı yaşam biçimleri: Gezegenimizin sunduğu kaynakların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
11

Sosyal yükümlülük olarak sağlığı koruma ve geliştirme: Toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi sosyal yükümlülük olarak kabul eder ve hizmet sunduğu toplumun öncelikli sağlık sorunlarını belirleyerek çözümler üretir.

12

Sağlık politikaları: Sağlık politikalarının bireylerin ve toplumun sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetlerinin kalitesinin arttırılmasını savunur.

13

Değişim yönetimi: Nitelikli, güvenli ve maliyet etkin sağlık hizmeti sunmaya yönelik değişim gerektiren konuları/süreçleri ve gerekli kaynakları sistematik biçimde tanımlar ve yönetir.

14

Kişisel donanımlar: Sağlık hizmetlerinin daha nitelikli, güvenli ve maliyet etkin olmasına yönelik değişikliklere liderlik edebilecek donanımlara sahip olduğuna yönelik kanıtlar sunar.

X
15

İletişim becerileri: Sözel ve sözel-olmayan iletişimi etkin olarak kullanır. Etkin dinleme davranışları (göz teması, onaylama, söylediklerini özetleme, vb) ile hastalarla anlaşıldıklarını hissettirecek biçimde iletişim kurar.

X
16

Hasta ve yakınları ile iletişim: Hastalar ve aileleri ile tedavi sürecine olumlu katkısı olan, destekleyici ilişkiler kurar.

X
17

Nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti için iletişim: Hastalar, yakınları, sağlık çalışanları, diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlar ile hasta güvenliği risklerini en aza indirecek ve sağlık hizmetinin niteliğini arttıracak şekilde açık, anlaşılır ve profesyonel ilkelere uygun iletişim kurar. Tüm iletişimlerinde hasta mahremiyeti ve veri güvenliğini gözetir ve korur.

X
18

Bilimsel araştırmanın ve kanıtların nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunumundaki yerini ve önemini açıklar. Hizmet verdiği toplumdaki sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle analiz eder. Kanıtlara ulaşmak için bilgiye erişir. Analiz ettiği bilgiler ve literatürden eriştiği kanıtları daha nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunmak için kullanır.

X
19

Refleksiyon: Reflektif yaklaşımlar kullanarak mesleki başarımını sorgular, iyileştirme gerektiren alanları tanımlar ve öğrenme gereksinimini belirleyerek mesleki bilgi ve becerisini geliştirir.

X
20

Stres yönetimi: Stresle baş etme ve tükenmişliği önlemeye yönelik stratejileri açıklar ve uygular.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.