Bizi takip edin
|
EN

CBM 301 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Tıbbın Klinik Temelleri V
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CBM 301
Güz
2
4
4
6

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Grup çalışması
Problem çözme
Olgu / Vaka çalışması
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı klinik akıl yürütme eğitiminin temel ilkelerini tanıtılması ve yapılandırılmış klinik senaryolar üzerinden kritik düşünme ve klinik akıl yürütme becerilerinin kazandırılmasıdır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Metabiliş, ikili süreç teorisi, hastalık senaryoları ve bilişsel önyargılar dahil olmak üzere klinik akıl yürütmeyle ilgili temel kavramları ve terminolojiyi tanımlayabilecektir.
  • 2. Odaklanmış öykü alma konusunda uygun klinik becerileri gösterebilecektir.
  • 3. Veri organizasyonu, özet ifadelerin geliştirilmesi, problem gösterimi ve öncelikli ayırıcı tanı dahil olmak üzere yapılandırılmış klinik senaryolara klinik akıl yürütme becerilerini uygulayabilecektir.
  • 4. Eleştirel düşünme ve klinik akıl yürütme ilkelerini kullanarak, seçilmiş sistem bozuklukları için kanıta dayalı tanı ve tedavi algoritmaları oluşturabilecektir.
  • 5. Yaşam biçimi ile ilgili bozuklukların önlenmesi ve tedavisi için yaşam tarzı müdahaleleri önerebilir.
  • 6. Üst biliş uygulaması yoluyla klinik pratikte karşılaşılan yaygın bilişsel önyargıları tanıyabilecektir.
  • 7. Katıldığı ekiplerin etkin ve verimli çalışmasına katkıda bulunabilecektir.
  • 8. Ekibin ve kendisinin performansını değerlendirerek gelişim stratejileri oluşturabilecektir.
  • 9. Bir hastanın tıbbi raporunu hazırlayarak sunabilecektir.
Ders Tanımı Tıbbın Klinik Temelleri V, hematopoetik, solunum, kardiyovasküler, üriner, endokrin ve metabolik bozuklukların değerlendirilmesi ve yönetimi ile ilgili klinik becerileri içerir.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Klinik akıl yürütmeye giriş Patient with a problem. Part 1.In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020.
2 Solunum sistemi hastalıklarında belirti ve bulgular Öksürüğe yaklaşım Ateşe yaklaşım 1. Nadler PL, Gonzales R. Common Symptoms. In: Papadakis MA, McPhee SJ, Rabow MW. eds. Current Medical Diagnosis & Treatment 2019 New York, NY: McGraw-Hill; . http://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx? 2. Cough. Part 10. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookID=2715#228238879 3. 3. Patient with a problem. Part 1.In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=2715§ionid=249057621
3 Odaklanmış öykü alma Patient with a problem. Part 1.In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=2715§ionid=249057621
4 Klinik akıl yürütme olgu çalışması
5 Kalp hastalıklarında belirti ve bulgular Nadler PL, Gonzales R. Common Symptoms. In: Papadakis MA, McPhee SJ, Rabow MW. eds. Current Medical Diagnosis & Treatment 2019 New York, NY: McGraw-Hill; . http://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?
6 Bilişsel önyargılar Patient with a problem. Part 1.In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=2715§ionid=249057621
7 Göğüs ağrısına yaklaşım Yorgunluğa yaklaşım Dispneye yaklaşım 1. Nadler PL, Gonzales R. Common Symptoms. In: Papadakis MA, McPhee SJ, Rabow MW. eds. Current Medical Diagnosis & Treatment New York, NY: McGraw-Hill; 2019. http://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx? 2. Chest Pain. Part 9.In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookID=2715#228238746 3. Dyspnea.Part 15. In: Stern SC, Cifu AS, Altkon D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookID=2715#228239657 4. Fatigue. Part 18. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookID=2715#228240018
8 Klinik akıl yürütme olgu çalışması
9 Kan hastalıklarında belirti ve bulgular Damon LE, Babis Andreadis C. Blood Disorders. In: Papadakis MA, McPhee SJ, Rabow MW. eds. Current Medical Diagnosis & Treatment 2019 New York, NY: McGraw-Hill; . http://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx? 2. 2. Anemia.Part 6. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 43e New York, NY: McGraw-Hill;
10 Lenfadenopatiye yaklaşım Zaroukian MH, Chacon GR, Efeovbokhan N. Chapter 11. Lymphadenopathy. In: Henderson MC, Tierney LM, Jr., Smetana GW. eds. The Patient History: An Evidence-Based Approach to Differential Diagnosis New York, NY: McGraw-Hill; 2012. http://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?
11 Solukluğa yaklaşım Anemia.Part 6. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 43e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookID=2715#228238350
12 Kanama bozukluklarına yaklaşım Klinik akıl yürütme Bleeding Disorders.Part 8. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookID=2715#228238638
13 Böbrek ve idrar yolları hastalıklarında belirti ve bulgular Nadler PL, Gonzales R. Common Symptoms. In: Papadakis MA, McPhee SJ, Rabow MW. eds. Current Medical Diagnosis & Treatment 2019 New York, NY: McGraw-Hill; . http://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?
14 İdrar yanmasına yaklaşım Hematüriye yaklaşım Ödeme yaklaşım Hipertansiyona yaklaşım 1. Dysuria. Part 16. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookID=2715#228239788 2. Hematuria. Part 21. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookID=2715#228246910 3. Edema. Part 17. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookID=2715#228239876 Hypertension. Part 23. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookID=2715#228247489
15 Asit-baz bozukluklarına yaklaşım Sıvı-elektrolit bozukluklarına yaklaşım Hipotansiyona yaklaşım Klinik akıl yürütme 1. Acid-Base Abnormalities. Part 4. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookID=2715#228237960 2. Fluid electrolyte disorders. Part 24. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. 3. Hypotension. Part 25. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookID=2715#228248535
16 Hiperglisemiye yaklaşım Hipoglisemiye yaklaşım 1. Desai S, Seidler M. Metabolic & Endocrine Emergencies. In: Stone C, Humphries RL. eds. CURRENT Diagnosis & Treatment: Emergency Medicine, 8e New York, NY: McGraw-Hill; . http://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx? 2. Diabetes.Part 12. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookID=2715#228239119
17 Hiperkalsemiye yaklaşım Hypercalcemia. Par 22. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e New York, NY: McGraw-Hill; 2020. https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookID=2715#228247268
18 Klinik akıl yürütme

 

Ders Kitabı
  1. Nadler PL, Gonzales R. Nadler P.L., Gonzales R Nadler, Paul L., and Ralph Gonzales.Common Symptoms. In: Papadakis MA, McPhee SJ, Rabow MW. Papadakis M.A., McPhee S.J., Rabow M.W. Eds. Maxine A. Papadakis, et al.eds. Current Medical Diagnosis & Treatment 2019 New York, NY: McGraw-Hill; . http://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?
  2. Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. Stern S.C., Cifu A.S., Altkorn D Eds. Scott D.C. Stern, et al.eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 3e New York, NY: McGraw-Hill; 2014. http://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?
  3. Andrew T. Raftery & Eric Kian Saik Lim & Andrew J K Ostor, Churchill's Pocketbook of Differential Diagnosis, Fourth Edition, Elsevier, 2014. ISBN: 9780702054020 https://www.clinicalkey.com/#!/browse/book/3-s2.0-C20120035399
Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. Manish Suneja, Joseph F. Szot, Richard F. LeBlond, Donald D. Brown, DeGowin’s Diagnostic Examination, 11e, McGraw Hill, 2020. ISBN 978-1-260-13487-2
  2. Navin Kumar, Anica Law, Niteesh K. Choudhry, Teaching Rounds: A Visual Aid to Teaching Internal Medicine Pearls on the Wards, McGraw-Hill Education, 2016. ISBN 978-0-07-182162-9 https://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookid=1856
  3. Raftery, Andrew T., BSc MB ChB(Hons) MD FRCS(Eng) FRCS(Ed) Churchill's Pocketbook of Differential Diagnosis, Fourth Edition, 2014 Elsevier. ISBN 978-0-7020-5402-0 https://www.clinicalkey.com/student/content/toc/3-s2.0-C20120035399
  4. Japp, Alan G, Robertson, Colin, Macleod's Clinical Diagnosis, Second Edition, Elsevier 2018. ISBN 9780702069611 https://www.clinicalkey.com/student/content/toc/3-s2.0-C20150041545
  5. Shin HS. Reasoning processes in clinical reasoning: from the perspective of cognitive psychology. Korean J Med Educ. 2019 Dec;31(4):299-308. doi: 10.3946/kjme.2019.140. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31813196/
  6. Lateef F. Clinical Reasoning: The Core of Medical Education and Practice. Int J Intern Emerg Med. 2018; 1(2): 1015. http://www.remedypublications.com/open-access/pclinical-reasoning-the-core-of-medical-education-and-practicep-1938.pdf
  7. Yazdani S, Hosseinzadeh M, Hosseini F. Models of clinical reasoning with a focus on general practice: a critical review. J Adv Med Educ Prof. 2017;5(4):177-184 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5611427/

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
40
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
2
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati)
18
2
36
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati)
18
4
72
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
1
14
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
5
2
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
3
3
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
1
16
16
    Toplam
151

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Uygulamaya yönelik bilgi: Biyomedikal, klinik, epidemiyolojik, biyoistatistik, biyomedikal informatik, sosyal ve davranış bilimleri alanındaki bilgilerini tıbbi sorunların önlenmesi, tanısı, sağaltımı ve yönetimi için kullanır.

X
2

Bilgi yönetimi ve Araştırma: Araştırma yoluyla ürettiği ve farklı kaynaklardan eriştiği bilgileri kanıta dayalı hasta yönetim süreçlerinde kullanır.

X
3

Hasta yönetimi: Toplumda sık görülen sağlık sorunlarına yönelik, sağlığı koruma ve geliştirmeyi önceleyen, hasta-merkezli, bütüncül*, güvenli, güvenilir ve kanıta dayalı sağlık hizmeti sunar.

X
4

Hasta ve çalışan güvenliği: Hastaların ve çalışanların sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.

X
5

Sağlığı koruma ve geliştirme: Olağan ve olağanüstü durumlarda sağlık hizmeti sunumunda bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. Klinik hekimlik ve halk sağlığı uygulamalarını bütüncül ve yetkin biçimde gerçekleştirir.

X
6

Etik ilkelere bağlılık: Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülüklerini yerine getirir.

7

Mesleksel yetkinlik: Hasta güvenliğini önceleyen yüksek nitelikli bir sağlık hizmeti sunar. Mesleğini uygularken sınırlarını bilir, kendi performansını değerlendirerek geliştirmesi gereken yönlerini belirler ve bir plan dahilinde uygular.

8

Mesleksel erdemler: Toplumun hekimliğe güvenini sarsacak davranışlardan kaçınır. Hastalarına ayrım gözetmeksizin şefkatle ve özenle yaklaşır, onların gönencini kendi çıkarlarının önünde tutar.

9

Sağlıklı hekim-sağlıklı toplum: Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

10

Gezegen sağlığı ve sağlıklı yaşam biçimleri: Gezegenimizin sunduğu kaynakların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
11

Sosyal yükümlülük olarak sağlığı koruma ve geliştirme: Toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi sosyal yükümlülük olarak kabul eder ve hizmet sunduğu toplumun öncelikli sağlık sorunlarını belirleyerek çözümler üretir.

12

Sağlık politikaları: Sağlık politikalarının bireylerin ve toplumun sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetlerinin kalitesinin arttırılmasını savunur.

13

Değişim yönetimi: Nitelikli, güvenli ve maliyet etkin sağlık hizmeti sunmaya yönelik değişim gerektiren konuları/süreçleri ve gerekli kaynakları sistematik biçimde tanımlar ve yönetir.

14

Kişisel donanımlar: Sağlık hizmetlerinin daha nitelikli, güvenli ve maliyet etkin olmasına yönelik değişikliklere liderlik edebilecek donanımlara sahip olduğuna yönelik kanıtlar sunar.

15

İletişim becerileri: Sözel ve sözel-olmayan iletişimi etkin olarak kullanır. Etkin dinleme davranışları (göz teması, onaylama, söylediklerini özetleme, vb) ile hastalarla anlaşıldıklarını hissettirecek biçimde iletişim kurar.

16

Hasta ve yakınları ile iletişim: Hastalar ve aileleri ile tedavi sürecine olumlu katkısı olan, destekleyici ilişkiler kurar.

17

Nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti için iletişim: Hastalar, yakınları, sağlık çalışanları, diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlar ile hasta güvenliği risklerini en aza indirecek ve sağlık hizmetinin niteliğini arttıracak şekilde açık, anlaşılır ve profesyonel ilkelere uygun iletişim kurar. Tüm iletişimlerinde hasta mahremiyeti ve veri güvenliğini gözetir ve korur.

X
18

Bilimsel araştırmanın ve kanıtların nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunumundaki yerini ve önemini açıklar. Hizmet verdiği toplumdaki sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle analiz eder. Kanıtlara ulaşmak için bilgiye erişir. Analiz ettiği bilgiler ve literatürden eriştiği kanıtları daha nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunmak için kullanır.

19

Refleksiyon: Reflektif yaklaşımlar kullanarak mesleki başarımını sorgular, iyileştirme gerektiren alanları tanımlar ve öğrenme gereksinimini belirleyerek mesleki bilgi ve becerisini geliştirir.

20

Stres yönetimi: Stresle baş etme ve tükenmişliği önlemeye yönelik stratejileri açıklar ve uygular.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.