TIP FAKÜLTESİ
Tıp
CBM 101 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Tıbbın Klinik Temelleri I
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
CBM 101
|
Güz
|
1
|
2
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Deney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Klinik uygulamada kullanılacak seçilmiş teknik becerileri kazanmakBu derste birinci sınıf öğrencilerine yaşamsal bulguların değerlendirilmesi, temel yaşam desteği, otomatik eksternal defibrillator uygulaması gibi temel becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Tıbbın Klinik Temelleri (TKT) 101, antropometrik ölçümler, temel fizik muayene yöntemleri, yaşamsal belirtilerin değerlendirilmesi, boğulan çocuk ve yetişkin mankenlerde kurtarma manevraları, manken üzerinde pediatrik ve yetişkin temel yaşam desteği uygulamaları, manken üzerinde otomatik harici defibrilatör ve manken üzerinde orofaringeal hava yolu ve torba-valf-maske-ventilasyon tekniğinin uygulanması gibi klinik uygulamalarda kullanılan seçilmiş tıbbi teknik becerileri içerir. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Oryantasyon Tıbbın Klinik Temelleri dersinin tanıtılması | |
2 | Antropometrik ölçümler I | İEÜTF Klinik Beceri Rehberi |
3 | Antropometrik ölçümler II | İEÜTF Klinik Beceri Rehberi |
4 | Temel fizik inceleme teknikleri | İEÜTF Klinik Beceri Rehberi |
5 | Ara Sınav I | |
6 | Yaşamsal Bulgular – I | 1. Bickley LS, Szilagyi PG. The Vital Signs. Bates’ Guide to Physical Examination and History-Taking. 12th ed. Philadelphia:Wolters Kluwer; 2017.p.123-144. ISBN 9781469893419 2. Mark H. Swartz. The Heart. Textbook of Physical Diagnosis: History and Examination. 8th ed. Philadelphia: Elsevier; 2021; 14, 293-326. ISBN: 978-0-323-67292-4 3. JoVE Science Education Database. Physical Examinations I. Measuring Vital Signs. JoVE, Cambridge, MA, (2018). 4. Hotton E. Heart rate and respiratory rate. In: Hotton E, Qureshi Z, eds. The Unofficial Guide to Practical Skills. 1st ed. UK: Cambrian Printers; 2014. p.12. ISBN 978-0957149960 5. Charlie Goldberg, MD POM. Role of Physical Exam, General Observation, Skin Screening & Vital Signs – September 18, 2019, UCSD SOM |
7 | Yaşamsal Bulgular – II | 1. Bickley LS, Szilagyi PG. The Vital Signs. Bates’ Guide to Physical Examination and History-Taking. 12th ed. Philadelphia:Wolters Kluwer; 2017.p.123-144. ISBN 9781469893419 2. Hotton E. Basic Patient Assesments: Oxygen saturation. In: Hotton E, Qureshi Z eds. The Unofficial Guide to Practical Skills. 1st ed. UK: Cambrian Printers; 2014. p.14. ISBN 978-0957149960 3. Mistovich JJ, Karren KJ. Environmental Emergencies. In: Mistovich JJ, Karren KJ, Hafen B, eds. Prehospital Emergency Care. 10th ed. Essex: Pearson Education; 2014.p.729-30. 4. Mistovich JJ, Karren KJ. Baseline vital signs, monitoring devices, and history taking. In: Mistovich JJ, Karren KJ, Hafen B, eds. Prehospital Emergency Care. 10th ed. Essex: Pearson Education; 2014.p.303-4.. |
8 | Ara Sınav II | İlgili materyaller 6. ve 7. haftalarda belirtilmiştir. |
9 | Boğulan hastaya yardım (çocuk) | -1. Nelson Essentials of Pediatrics, Karen J. Marcdante, Robert M. Kliegman, International edition, 2015 ISBN:978-0-323-22700-1 |
10 | Boğulan hastaya yardım (erişkin) | |
11 | Ara Sınav III | |
12 | Temel Yaşam Desteği (çocuk) | Nelson Essentials of Pediatrics, Karen J. Marcdante, Robert M. Kliegman, International edition, 2015 ISBN:978-0-323-22700-1 |
13 | Temel Yaşam Desteği (erişkin) | 1. Hasselqvist-Ax I, Riva G, Herlitz J, et al. Early cardiopulmonary resuscitation in out-of-hospital cardiac arrest. N Engl J Med. 2015 Jun 11;372(24):2307-15. 2. European Resuscitation Council Guidelines 2021: Basic Life Support. Resuscitation 2021; 161: 98-114. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2021.02.009 |
14 | Otomatik external defibrilatör | 1. Hoke RS, Heinroth K, Trappe HJ, Werdan K. Is external defibrillation an electric threat for bystanders? Resuscitation. 2009 Apr;80(4):395-401. 2. Ringh M, Jonsson M, Nordberg P, et al. Survival after Public Access Defibrillation in Stockholm, Sweden--A striking success. Resuscitation. 2015 Jun;91:1-7. |
15 | Orofaringeal airway ve balon maske ile ventilasyon | 1. Tobias Barker, Yesha Patel. Procedure Videos: Basic Airway Management- Clinical Key. ELSEVIER. Last Reviewed Date: 5.8.2017. 2. Hayward J. Airway management. In: Hotton E, Qureshi Z, eds. The Unofficial Guide to Practical Skills. 1st ed. UK: Cambrian Printers; 2014. p.59-62. ISBN 978-0957149960 3. Bag-valve-mask ventilation. BMJ Best Practice_Procedural videos. Soar J, Nolan JP, Böttiger BW, et al. European Resuscitation Council guidelines for resuscitation 2015: Section 4. Neel Burton, John Lee Allen. In-hospital resuscitation. In:Clinical Skills for OSCEs. 5th ed. Scion Publishing Ltd; 2015.p.253. 5. Ortega R, Mehio Abdel K, Woo A, Hafez Dina H. Positive - Pressure Ventilation with a Face Mask and a Bag-Valve Device. N Engl J Med 2007;357:e4. |
16 | Telafi-toparlama |
Ders Kitabı |
2. Karen J. Marcdante, Robert M. Kliegman. Nelson Essentials of Pediatrics, International ed., 2015 ISBN:978-0-323-22700-1 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
3
|
60
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
1
|
16
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
26
|
1
|
26
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
3
|
4
|
12
|
Final Sınavı |
1
|
4
|
4
|
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Uygulamaya yönelik bilgi: Biyomedikal, klinik, epidemiyolojik, biyoistatistik, biyomedikal informatik, sosyal ve davranış bilimleri alanındaki bilgilerini tıbbi sorunların önlenmesi, tanısı, sağaltımı ve yönetimi için kullanır. |
X | ||||
2 | Bilgi yönetimi ve Araştırma: Araştırma yoluyla ürettiği ve farklı kaynaklardan eriştiği bilgileri kanıta dayalı hasta yönetim süreçlerinde kullanır. |
|||||
3 | Hasta yönetimi: Toplumda sık görülen sağlık sorunlarına yönelik, sağlığı koruma ve geliştirmeyi önceleyen, hasta-merkezli, bütüncül*, güvenli, güvenilir ve kanıta dayalı sağlık hizmeti sunar. |
X | ||||
4 | Hasta ve çalışan güvenliği: Hastaların ve çalışanların sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. |
|||||
5 | Sağlığı koruma ve geliştirme: Olağan ve olağanüstü durumlarda sağlık hizmeti sunumunda bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. Klinik hekimlik ve halk sağlığı uygulamalarını bütüncül ve yetkin biçimde gerçekleştirir. |
|||||
6 | Etik ilkelere bağlılık: Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülüklerini yerine getirir. |
|||||
7 | Mesleksel yetkinlik: Hasta güvenliğini önceleyen yüksek nitelikli bir sağlık hizmeti sunar. Mesleğini uygularken sınırlarını bilir, kendi performansını değerlendirerek geliştirmesi gereken yönlerini belirler ve bir plan dahilinde uygular. |
|||||
8 | Mesleksel erdemler: Toplumun hekimliğe güvenini sarsacak davranışlardan kaçınır. Hastalarına ayrım gözetmeksizin şefkatle ve özenle yaklaşır, onların gönencini kendi çıkarlarının önünde tutar. |
|||||
9 | Sağlıklı hekim-sağlıklı toplum: Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
X | ||||
10 | Gezegen sağlığı ve sağlıklı yaşam biçimleri: Gezegenimizin sunduğu kaynakların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar. |
|||||
11 | Sosyal yükümlülük olarak sağlığı koruma ve geliştirme: Toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi sosyal yükümlülük olarak kabul eder ve hizmet sunduğu toplumun öncelikli sağlık sorunlarını belirleyerek çözümler üretir. |
|||||
12 | Sağlık politikaları: Sağlık politikalarının bireylerin ve toplumun sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetlerinin kalitesinin arttırılmasını savunur. |
|||||
13 | Değişim yönetimi: Nitelikli, güvenli ve maliyet etkin sağlık hizmeti sunmaya yönelik değişim gerektiren konuları/süreçleri ve gerekli kaynakları sistematik biçimde tanımlar ve yönetir. |
|||||
14 | Kişisel donanımlar: Sağlık hizmetlerinin daha nitelikli, güvenli ve maliyet etkin olmasına yönelik değişikliklere liderlik edebilecek donanımlara sahip olduğuna yönelik kanıtlar sunar. |
|||||
15 | İletişim becerileri: Sözel ve sözel-olmayan iletişimi etkin olarak kullanır. Etkin dinleme davranışları (göz teması, onaylama, söylediklerini özetleme, vb) ile hastalarla anlaşıldıklarını hissettirecek biçimde iletişim kurar. |
X | ||||
16 | Hasta ve yakınları ile iletişim: Hastalar ve aileleri ile tedavi sürecine olumlu katkısı olan, destekleyici ilişkiler kurar. |
|||||
17 | Nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti için iletişim: Hastalar, yakınları, sağlık çalışanları, diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlar ile hasta güvenliği risklerini en aza indirecek ve sağlık hizmetinin niteliğini arttıracak şekilde açık, anlaşılır ve profesyonel ilkelere uygun iletişim kurar. Tüm iletişimlerinde hasta mahremiyeti ve veri güvenliğini gözetir ve korur. |
|||||
18 | Bilimsel araştırmanın ve kanıtların nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunumundaki yerini ve önemini açıklar. Hizmet verdiği toplumdaki sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle analiz eder. Kanıtlara ulaşmak için bilgiye erişir. Analiz ettiği bilgiler ve literatürden eriştiği kanıtları daha nitelikli ve güvenli sağlık hizmeti sunmak için kullanır. |
|||||
19 | Refleksiyon: Reflektif yaklaşımlar kullanarak mesleki başarımını sorgular, iyileştirme gerektiren alanları tanımlar ve öğrenme gereksinimini belirleyerek mesleki bilgi ve becerisini geliştirir. |
X | ||||
20 | Stres yönetimi: Stresle baş etme ve tükenmişliği önlemeye yönelik stratejileri açıklar ve uygular. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Prag’dan İzmir Ekonomi’ye Önemli Konuk
Avrupa’nın en iyi yükseköğretim kurumları arasında yer alan Prag Charles Üniversitesi’nin Tıbbi Biyokimya ve Laboratuvar Tıbbı Enstitüsü Başkanı, Önceki Dönem Rektörü Prof.
14 Mart Tıp Bayramı Kutlaması
14 Mart Tıp Bayramını öğrencilerimiz ile birlikte Atamızın anıtına çelenk koyarak ve Tıbbiyeli Hikmet heykelini ziyaret ederek kutladık.
Asya Kıtasında ‘İzmir Ekonomi’ İmzası
Yenilikçi, öğrenci merkezli ve teknoloji temelli eğitim programıyla nitelikli genç hekimleri ülkemize kazandıran İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi, başarısını uluslararası alanda
Merhum Profesöre 'Kalıcı' Vefa
Kanser nedeniyle yaklaşık bir yıl önce yaşamını yitiren tıp dünyasının sevilen isimlerinden Prof. Dr. İbrahim Akel, meslektaşları tarafından unutulmadı.
İzmir Ekonomi’den Avrupa’nın Zirvesine
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi öğrencisi Dilge Kocabaş, 130 üniversiteden yaklaşık 50 bin öğrencinin üye olduğu, merkezi Belçika’da bulunan Avrupa Tıp
Geleceğin Hekimlerinden ‘Tıbbiyeli Yemini’
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi’nde bu yıl eğitime başlayan 48 öğrenci, beyaz önlüklerini giyip ‘Tıbbiyeli Yemini’ ederek hekimlik yolunda ilk adımı
‘Sıcak Sağlık Eylem Planı’ Önerisi
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Gönül Dinç Horasan, küresel ısınmaya bağlı olarak önümüzdeki yıllarda da yüksek sıcaklık
Bergama Asklepion’da ‘Tarihi’ Mezuniyet
Türkiye’nin sağlık alanındaki gelişime katkı sağlamak amacıyla 6 yıl önce kurulan İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tıp Fakültesi, ilk mezunlarını verdi.